wat was de achternaam van Karel de Grote?

Ik zit te denken aan Herstal maar is dit wel zo?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

In de middeleeuwen had met geen achternaam. Dat is een wat nieuwerwetse vinding (en stamt uit de tijd van Napoleon).

Karel de Grote is geboren in het huis der Karolingen. Nu zouden we hem bij het bevolkingsregister wellicht aangeven als Karel der Karolingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De Gote?
Magnus?
"Bertrada met de grote" voeten was zijn bijnaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Karel leefde van 742 tot 814. Men weet niet precies waar hij geboren is. Zijn vader heette Pippijn III en zijn moeder Bertha "met de grote voeten". In de Middeleeuwen hadden mensen geen achternaam. Om toch duidelijk te vertellen wie men bedoelde, gaf men sommige mensen een bijnaam.
Zo werd Karel later "Karel de Grote" genoemd. Waarschijnlijk omdat hij zo'n goede koning was en misschien ook wel omdat hij lang was. Men denkt dat hij misschien 1 meter 92 was en dat was heel lang in die tijd!
Karel had ook een broer. Die heette Karloman. Met z'n tweeën erfden ze allebei een deel van het grote Frankische Rijk. In 754 werden Karel, Karloman en hun vader (koning Pippijn III) gekroond door de paus. De paus is de baas van de Rooms-Katholieke kerk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
karel de grote had geen achternaam, dat was er destijds nog niet. de Grote is zijn bijnaam die vaak gegeven werdt om de herkenning duidelijker te maken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hij is geboren te 23-08-676 te Herstal, dit was niet zijn achternaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er bestonden toen nog geen achternamen.