De namen van een boel keizers van het oude Romeinse rijk eindigen op 'anus'. Betekent het dan ook iets? 'anus' in een naam?

Bijvoorbeeld; VespasiANUS, HadriANUS, TrajANUS enz...
Ik heb er stiekem best om gegniffeld toen ik het merkte, maar ik ben toch best nieuwschierig of het verder ook iets betekend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Romeinen adopteerden regelmatig jonge volwassenen
om de familie stamboom in stand te houden. Indien geadopteerd nam men in het algemeen de naam aan van de adoptiefvader.
Wel gebruikte men vaak een vorm van de oorspronkelijke familienaam als extra cognomen door het toevoegen van –anus aan de oorspronkelijke familienaam.

(Bijv. Octavius, Octavianus; Aemilius, Aemilianus.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

"Het Latijnse achtervoegsel -anus geeft aan dat het om die plaats gaat. Zoals bijvoorbeeld Romanus betekent hij die uit Rome komt, zo betekent Vaticanus hij die komt uit de plaats waar geprofeteerd wordt."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitgang gaat alleen om het -us, niet om -anus. Zo komt de a bij Romanus van Roma vandaan, om bij jouw voorbeeld te blijven.
'-anus' is niet de uitgang, maar '-us' is de uitgang. Over het algemeen is het zo dat als een woord of een naam op '-us' eindigt, dat het mannelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Romeinen adopteerden regelmatig jonge volwassenen
om de familie stamboom in stand te houden.
Indien geadopteerd nam men in het algemeen de naam aan van de adoptiefvader.

Wel gebruikte men vaak een vorm van de oorspronkelijke familienaam
als extra cognomen door het toevoegen van –anus aan de oorspronkelijke familienaam.

Aan de naam van een e.v.t. dochter ziet men of zij vóór of na de adoptie van haar vader geboren is.

Hieronder een goed leesbare site over o.a. romeinse namen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het latijn worden niet alleen zelfstandige naamworden enz. verbogen, maar ook namen, dus is -us (niet -anus) de uitgang en dan worden de namen verder verbogen, dus:

Trajanus
Trajani
Trajano
Trajanum
Trajano

Trajani
Trajanorum
Trajanis
Trajanos
Trajanis