"Balthasar werd op 13 juli berecht. Het gerecht was van mening dat hij ten exempelen van allen anderen seer righoreuselijcken gehestraft [moest] worden. Ze veroordeelden de moordenaar tot een - ook voor zestiende-eeuwse begrippen - uiterst wrede straf. Hij zou de volgende dag naar het schavot worden geleid"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Balthasar_Gerards
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hij is gevierendeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij werd gevierendeeld, dat wil zeggen: aan zijn armen en benen werd een touw gebonden die aan de andere kant aan een paard vast gemaakt werden.

De 4 paarden werden zo ieder een kant op gejaagd waar door het lichaam in 4 stukken werd gescheurd.

De vier stukken zijn daarna opgehangen aan de 4 torens van Delft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op 13 juli 1584 werd Balthasar Gerards berecht. De rechters veroordeelden de moordenaar tot een ook voor die tijd uiterst wrede straf. Zijn hart werd op 14 juli 1584 op de markt in Delft uit zijn lichaam gesneden en in zijn gezicht gegooid, waarna vier paarden zijn lichaam uit elkaar trokken.
Amadea