waarom kwam er meer verzet in nederland rond 1943 tijdens WO2

aan het begin van de tweede wereldoorlog was er niet heel veel verzet. waarom werd dit later meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In het begin van de oorlog beloofden de duitsers dat er niet veel in het dagelijks leven zou veranderen voor de nederlanders tijdens de bezetting. Toen later in de oorlog (omstreeks 1943) dit niet het geval bleek, denk aan de jodenvervolging, de rechtspraak zonder eerlijk proces voor mensen die bij het verzet zaten, vergeldingsacties van de duitsers, openbare executies leidde dit samen met het feit dat er meer schaarste van goederen was tot meer verzet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit kwam door de joden vervolging
13 jaar geleden
In 1943 werd het duidelijk dat Duitsland de oorlog niet kon winnen. Aan alle fronten kregen ze slaag. Het was nog enkel een kwestie van instappen. De meeste Nederlanders dachten wel dat alles in 1944 voorbij zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker aan het begin van de oorlog gedroegen de Duitsers zich ronduit voorbeeldig in Nederland. Daarbij is het reformatorische Nederland altijd redelijk gezagsgetrouw geweest. Wie dat gezag was deed er minder toe. En de meeste mensen waren niet echt bij met de nieuwe situatie maar pasten zich verder gewoon aan. Eigenlijk was het uitzender van Nederlandse metaalwerkers naar Duitsland pas de eerste keer dat de Duitsers in de ogen van de Nederlanders echt over de schreef gingen. Dat plan ging toen niet door onder druk van stakingen zonder verder incidenten. Zelfs de februari staking in 1941 was meer een reactie op het gedrag van de NSB (de CPN wilde een NSB regering voorkomen) dan van de nazies (al was de razzia wel de ideale gelegenheid voor de CPN). Veel oorspronkelijk verzet kwam ook vanuit die communistische hoek en uiteindelijk waren communisten ook toen niet bijzonder populair.

Pas toen de Duitsers langzaam aan meer en meer de nazi doctrine gingen door voeren begon wat eerst niet veel mee dan gemor was zich meer te uiten in actief verzet. Zeker toen de Duitsers langzaam aan begonnen te merken dat de overwinning niet vanzelfsprekend was moesten ze meer druk uitoefenen op de bevolking om productie op peil te houden. Daarbij zijn de Joden wetten ook met stappen ingevoerd. In het begin was nog geen sprake van deportaties. Hooguit was pesterijen hier en daar. Zelfs de concentratiekampen bestonden in het begin niet en werden later heel goed geheim gehouden.
Wat betreft de gemiddelde Nederlander was er niet bijzonder veel veranderd in het dagelijkse leven in de eerste paar jaar van de oorlog en hoe meer je te verliezen hebt met actief verzet, hoe minder snel je daar aan gaat mee doen.

Naarmate de Duitsers agressiever werden riepen ze meer weerstand op. Ook kwamen er mondjes maat berichten binnen van uit Engeland dat de Duitsers te verslaan waren.

Bedenk je ook dat verzetsmensen in Nederland heel wat minder ruimte hadden dan in Frankrijk, Griekenland of Rusland waar de Duitsers zich in sommige gebieden bijna nooit lieten zien en men ze al van ver kon zien aan komen. Nederland is erg klein en dicht bevolkt. Nieuws verspreid zich snel en er waren redelijk veel sympathisanten, actieve verraders en mensen die domweg hun burgerplicht wilden doen en mensen aangaven bij de Duitsers die de wetten overtraden. Het vormen van een actief verzet was daarmee niet gemakkelijk.