Hoe dacht men in de middeleeuwen over de toekomst?

En dan bedoel ik concreet. Zijn er bronnen, anders dan Nostradamus, die iets zeggen over de toekomst?
Zoals er nu futurologen zijn en legio films die iets zeggen over hoe we de toekomst zien (meestal veel technologie, vaak iets met vliegend vervoer, reizen naar andere sterrenstelsels; soms een doemscenario over plukjes mensen op een volledig kapotgeleefde wereld). Hoe zag men in de middeleeuwen het leven rond ons jaar 2000?

PS: heb ook deze vraag al gesteld betreffende de Romeinen & Grieken, helaas zonder antwoord gebleven...

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik krijg veel antwoorden die aangeven dat men toen niet nadacht over de toekomst, omdat men honger had of omdat de Kerk mensen indoctrineerde. Dat weiger ik te geloven, omdat:
-ook in de allerarmste landen (west- & midden-Afrika), en ook in de meest onderdrukkende regimes, blijken mensen dromen en visie te ontwikkelen. Sterker nog, uit bijv. onderzoek bij ontwikkelingswerk en verzetsbewegingen in verschillende burgeroorlogen, blijkt dat voor een flinke groep (ik meen ca 40 %), deze barre omstandigheden juist maken dat ze zich méér vastbijten en inzetten voor hun dromen. Dat moet ook met de arme, onderdrukte Middeleeuwer zo geweest zijn lijkt me.
Kortom: dank voor de reacties maar nogmaals aangeven dat mensen door armoe en indoctrinatie niet aan de toekomst dachten, draagt m.i. niet veel meer bij!
A.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

Logisch dat je hier geen antwoord op krijgt!
Je vraagt nu hoe men in die tijd dacht over de toekomst
Waarschijnlijk dachte ze niet dat het zou veranderen van 0 tot 1500 is er niet belachelijk veer veranderd!

En iedereens perspectief over de toekomst is anders!
Dus zou dit nooit duidelijk kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De middeleeuwers hadden een zeer kortbije toekomstvisie. Wat over enkele eeuwen kon gebeuren, daar stonden ze nooit bij stil. Twee reden: het leven was kort en meestal onaangenaam. In armoede droomt men niet maar spendeert alle energie aan het overleven. Twee: allerlei onheilspredikers predikten voluit dagelijks het einde van de wereld. Rond het jaar 1000 ontstond zelfs massahysterie. Slechts in de 19e en vooral de 20e eeuw werd er veel aan de toekomst gedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn best wel geschriften uit de middeleeuwen overgebleven. En als je er echt iets van wil lezen, dan moet je het boek HERFSTTIJ DER MIDDELEEUWEN van Johan Huizing maar eens lezen. Dat is een van de drie topboeken van de wereld. De anderen zijn niet in het Nederlands verkrijgbaar. Ik vin het boek DE WAANZINNIGE !4-DE EEUW van Brabara Tucson erg goed. En dan is er nog een Duits boek

De middeleeuwen worden gekenmerkt door uitzichloos lijden en in de nabije toekomst zag men, met name on invloed van de RK-kerk, de ondergang van de wereld nabij zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze dachten vn aan de dag van morgen.
De meeste hadden honger en/of hadden verschrikkelijke ziektes. Dan denk je alleen maar aan eten of hoe kom ik hier van af.

Toegevoegd na 1 dag:
Vergeet die 40%. Natuurlijk zijn er altijd mensen met dagdromen. Half Afrika en het Midden Oosten dromen er van hoe ze naar Europa kunnen komen. Maar dat is niet wat jij wil horen. En de paar die jij bedoelt zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.