wie is de beroemdste dokter in Duitsland?

en waarom is zij/hij beroemd geworden en wat heeft zij/hij ontdekt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Albert Schweitzer

Albert Schweitzer werd in 1875 geboren in Kaysersberg, in de noordelijke, toen Duitse Elzas, het tegenwoordige Franse Haut-Rhin-departement. In 1951 ontving hij de prestigieuze Vredesprijs van de Duitse Boekhandel en in 1953 de Nobelprijs voor de Vrede. Hij is, behalve door zijn medisch werk in Afrika, vooral bekend geworden door zijn filosofie over cultuur en ethiek, en als musicus door zijn studies en interpretatie op orgel en piano van de muziek van Johann Sebastian Bach.
13 jaar geleden
Dr. Oetker, hij heeft het bakpoeder ontdekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dr. Robert Koch, de ontdekker van de bacterie die TBC veroorzaakt:

"Koch werd geboren als een van dertien kinderen van Hermann (mijnbouwingenieur) en Mathilde Koch. In zijn jeugd verzamelde hij mineralen, insecten en korstmossen. Hij begon zijn studie medicijnen in 1862 aan de universiteit van Göttingen.

Hij verwierf beroemdheid met de ontdekking van de oorzaak van miltvuur (Bacillus anthracis) in 1877, tuberculose (Mycobacterium tuberculosis) in 1882 en cholera (Vibrio cholerae) in 1883 alsook door zijn ontwikkeling van Kochs postulaten.

Voor de ontdekking van de bacterie die tuberculose veroorzaakt ontving hij in 1905 de Nobelprijs voor de Fysiologie of Geneeskunde. In 1906 werd hij opgenomen in de exclusieve Orde "Pour le Mérite". Robert Koch werd door de Pruisische regering hoog onderscheiden, hij ontving de Wilhelm Orde, de Kroonorde, het Grootkruis van de Orde van de Rode Adelaar en Turkse en Russische onderscheidingen.

Bron: Wikipedia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste naam die mij te binnen schiet is een nazi-arts: dokter Josef Mengele. Hij heeft gruwelijke experimenten uitgevoerd in de tijd dat de nazi's aan de macht waren, die gek en wrang genoeg heel veel informatie over erfelijkheid hebben geleverd. Veel van zijn kennis wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt, hoe afschuwelijk zijn experimenten ook waren.

Geen leuke mijnheer dus, wel wereldberoemd. Hieronder wat info vanaf Wikipedia:

Josef Mengele (Günzburg, 16 maart 1911 – Bertioga (Brazilië), 7 februari 1979) was een Duits erfbiologisch onderzoeker, legerarts en nationaalsocialist. Gedurende de twee laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog was hij werkzaam in het vernietigingskamp Auschwitz, waar hij medische experimenten uitvoerde, vaak met dodelijke afloop, en gevangenen selecteerde voor de gaskamers. Mengele kreeg als bijnaam "engel des doods".

Mengele werd berucht door zijn wrede medische experimenten op gevangenen, en in het bijzonder op tweelingen die door hun genetische gelijkheid van belang werden geacht voor de eugenetica. Onder de experimenten vielen onder meer blootstelling aan koude tot overlijden, experimenten in vacuümkamers, het amputeren van ledematen en verwijderen van organen (naar verluidt vaak zonder verdoving) en het uitproberen van medische behandelingen en geneesmiddelen. Een van zijn experimenten had als doel een Siamese tweeling te maken door een eeneiige tweeling aan elkaar te naaien – een experiment dat overigens faalde, evenals de proefneming een blauwe stof in de ogen te injecteren om ze "Arisch" te maken. Gedurende zijn tijd in Auschwitz leverde Mengele allerlei menselijk materiaal aan het Keizer Wilhelm Instituut voor Antropologie, Menselijke Erfelijkheidsleer en Eugenetica in Berlijn en zijn directeur, Verschuer.

Ondanks de onmenselijkheid van Mengeles proefnemingen worden sommige resultaten in de hedendaagse industrie nog altijd gebruikt. Zijn bevindingen ten aanzien van de maximale stroomsterkte die een menselijk lichaam aankan vormen nog steeds de basis voor de fabricage van aardlekschakelaars[1]. Mengele streefde een habilitatie na, die hij nooit verkregen heeft.