Hebben de fransen ooit wel eens een oorlog gewonnen?

nu weet ik dat een oorlog eigenlijk geen winnaars heeft.
maar ik kan er weinig over vinden
wo 1 gewonnen maar alleen doordat de engelsen hielpen
wo 2 zefde verhaal maar met amerika
vietnam verloren
en zo kan ik nog wel even doorgaan
de zoekopdracht french military victories maakt me ook niet veel wijzer
ik begin erin te geoven dat ze nooit een oorlog gewonnen hebben

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Sinds de middeleeuwen eigenlijk niet meer. En Pepijn de Grote, Karel Martel en Karel de Grote kun je eigenlijk nog geen Fransen noemen.
Ook WOII hebben de Fransen niet gewonnen, omdat de Franse regering (in Vichy) aan de kant van de Nazi's stond (vreemd hoe weinig mensen dat beseffen, en Frankrijk hangt het niet aan de grote klok). De Gaulle kwam met zijn vreemdelingenlegioen (!) uit Noord-Afrika om tegen de Duitsers te vechten (die toen eigenlijk al door de Britten en Amerikanen verslagen waren).
Wel heeft Frankrijk een aantal briljante militaire prikacies uitgevoerd, met name door de parachutisten en wederom het vreemdelingenlegioen.

Met de Franse krijgskunst is het als met de Franse filosofie. Het lijkt nergens toe, maar er staat wel af en toe een briljante zin in.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik bedoel, het leidt nergens toe (en het lijkt ook nergens op).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was Pepijn de Korte, niet Pepijn de Grote. En Franken kwamen idd niet uit Frankrijk maar uit zuid Nederland (Oud Neder Frankisch is de directe voorloper van het Nederlands) en hetzelfde gold idd ook voor kun koningen. Pas na het Verdrag van Verdun van 843 heb je pas een scheiding in Europa waar Frankrijk zichtbaar wordt onder Karel de Kale van West-Francië. Normandie hoorde daar toen overigens nog niet bij. Pas later is West-Francië het Franse koninkrijk geworden. Odo van Parijs is effectief de eerste koning van Frankrijk geworden in 888 maar hij was niet meer dan een graaf die op de troon werd gezet door andere edelen ten koste van de de wettige opvolger van Karel de Dikke (die overigens in de eerste plaats koning van Oost-Francië was en niet de meest competente heerser): Karel de Eenvoudige. Als je koningen hebt met bijnamen als 'de dikke' en 'de luie' is het niet vreemd dat je als land niet bijzonder goed presteert :) Dat gezegd: uiteindelijk werd de Franse troon wel sterker na de honderdjarige oorlog. Tot die tijd echter leden alle Europese heersers onder de puinhopen van het Feodale systeem.

Andere antwoorden (4)

Zoals je zelf al zegt zijn de Fransen onder andere de winnaars van WO 1, zij lieten samen met de Engelsen Duitsland het verdrag van Versailles tekenen waardoor Duitsland veel 'schadevergoeding' moest betalen. Ook in WO 2 was Frankrijk de winnaar. (Het klopt wel dat ze in bijde oorlogen veel hulp nodig hadden, maar dat veranderd niks aan het feit dat ze wel de winnaar waren. (Al ben ik het helemaal met je eens dat een oorlog alleen verliezers heeft!)

Ook de honderdjarige oorlog tussen Frankrijk en Engeland werd door de Fransen gewonnen. Het is ze namelijk gelukt om de Engelse bezetters weg te jagen!

Denk verder ook aan de oorlogen die Napoleon Bonaparte als keizer van Frankrijk allemaal heeft gewonnen. (Het grote Franse rijk van toen is toen verdwenen, maar hij heeft wel veel oorlogen gewonnen (denk bijvoorbeeld aan het veroveren van Nederland, Belgie en delen van Duitsland en Italie).

Toegevoegd na 1 minuut:
* bijde = beide
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frankrijk heeft t.e.m. de 14-de eeuw eigenlijk alle oorloge verloren en de meeste daarna tot de Franse revolutie ook. Dat kwam vooral door onbekwame en twistzieke adel en het achterblijven van ;the art of war'. Het is boeiend hoe het allemaal verliep, maar je kunt het alleen 'een afgang voor Frankrijk' noemen. Ook in Azie daarna was het hetzelfde, veel bloed vooral onder de lokale bevolking maar geen resultaat.
Lees tip:
De waanzinnige 14de eeuw (a distant mirror) van BARBARA TUCHMAN. Een van de twee belangrijkste boeken over de middeleeuwen en dan vooral over Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frankrijk was tot die tijd ook een stuk kleiner. Normandië is na het uiteenvallen van het Karolingische rijk al snel in handen gekomen van de Denen en het heeft lang geduurd voordat grote stukken als Normandië en Orleans daadwerkelijk bij Frankrijk ingelijfd werden. Bourgondië was in de tijd dat de honderdjarige oorlog begon net zo groot als Frankrijk en de Spaanse Nederlanden reikten een stuk zuidelijker dan België. Ook Elzas Lotharingen was oorspronkelijk onderdeel van het Duitse rijk. Een belangrijke oorzaak was de opsplitsing van het Karolingische rijk bij het verdrag van Verdun. Het oostelijke deel en het westelijke deel waren technisch gezien onderhevig aan het centrale deel waar de keizers titel bij hoorde. Toen het midden en oosten verenigd werden had je een heel groot Duits/Romaans rijk zat het westelijke deel ineens met het probleem dat veel Franse adel onderhorig was naar de Duitse keizer. Veel van die gebieden hebben de Fransen dan ook moeten veroveren op individuele edelen die weliswaar Frans waren maar geen plichten hadden naar de Franse vorst. Het resultaat was dat Frankrijk pas redelijk laat tot wasdom kon komen tov Engeland en het Duitse rijk. Met de opkomst van Frankrijk als militaire macht hadden vooral de Bourgondiërs reden zich ongerust te maken daar die in eenzelfde situatie zaten: officieel deel van Frankrijk maar zonder daadwerkelijke plichten naar de Franse troon. En met het gestaag sterker worden van die troon kwam de Bourgondische opmars in gevaar net als de Engelse bezittingen in Frankrijk. De successen van die Engels-Bourgondische alliantie is voor een belangrijk deel te danken aan de Engelse longbow (een fantastisch staaltje handboog techniek overigens) en de vanuit de Engelse troon opgelegde plicht aan de bevolking om ze te leren gebruiken waar op het Europese vasteland veel meer van ridderlegers gebruik werd gemaakt (die bijzonder effectief waren tov zo'n beetje iedere tegenstander behalve longbow schutters). Je kan maw niet echt spreken van kibbelende Franse adel maar meer van semi zelfstandige ministaatjes die hun macht voornamelijk te danken hadden aan een reeks onkundige Karolingische en Duitse keizers en Franse koningen. Een van die mini staatjes was bv Orange. Klein, gelegen binnen Frankrijk maar wel zelfstandig... Pas na afloop van de honderdjarige oorlog kan je eigenlijk pas spreken van de staat Frankrijk die we nu kennen en dan zit je al redelijk laat in de middeleeuwen.
Nee de Fransen hebben eigenlijk geen één oorlog gewonnen. De WO I is wel door ze gewonnen, maar alleen doordat de Engelsen mee hielpen. De Fransen zijn zeg maar, de watjes, die komen aan het eind van de oorlog een keer kijken en dan doen ze net of dat hun de 'grote' winnaars. De Duitsers hebben altijd al voor gelegen met militaire wapens, industrie en technologie. Zelfs tot nu toe; het is tevens ook het 2de best getrainde leger ter wereld.

De WO II hebben de Fransen naar mijn mening verloren. Het komt dat Rusland, Canada, Amerika en Engeland tegen Het Grote Duitsland hebben gevochten. Maar weer hetzelfde verhaal als bij de WO I, de Fransen komen weer aan het eind van de oorlog opdagen als de vijand helemaal weg is uit hun land. De Fransen waren door de Duitsers totaal verpletterd in de WO II. Stel dat Engeland en Frankrijk er alleen ervoor hadden gestaan, was het wel duidelijk geweest dat Duitsland met overmacht had gewonnen. Deze twee landen (Engeland en Frankrijk) hadden geen schijn van kans tegen Duitsland zonder hulp van, Rusland en Amerika. En nog iets, stel dat Adolf Hitler slimmer was geweest om Rusland NIET aan te vallen. Was het nog zéér spannend geworden om de strijd tussen Amerika/Engeland/Frankrijk tegen Duitsland.

P.S: Niemand heeft ooit in de geschiedenis aan de Duitse militaire wapens, industrie en technologie kunnen tippen!

Ik zeg hiermee ook niet dat ik voor de NAZI's ben, maar ik heb zéér grote bewondering voor de moed en militaire macht die Duitsland altijd heeft gehad!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker wel. De Fransen zijn door de geschiedenis heen behoorlijk effectief geweest in oorlog voeren. Ze zijn alleen weinig expansionistisch geweest muv ten tijde van Lodewijk XIV en zelfs toen is dat redelijk beperkt geweest naar Europese begrippen.

De honderd jarige oorlog is wel degelijk een duidelijke overwinning geweest voor de Fransen. De Engelsen zijn Frankrijk uitgezet en Bourgondië is ingelijfd bij Frankrijk (de honderd jarige oorlog was Engeland en Bourgondie tegen Frankrijk en beide waren militair behoorlijke zwaargewichten). Bedenk ook dat het Frankrijk van voor de honderdjarige oorlog een stuk kleiner was dan het nu is.

Verder hebben de Fransen menig conflict met de Nederlanden gewonnen en zijn eigenlijk pas bij Maastricht (na de nodige slagen) gestopt.

Napoleon is uiteindelijk wel verslagen maar kijk ook eens wat daar voor nodig was. In Rusland is hij verslagen door het weer en ongedierte en bij Waterloo (nou ja... voor zover als de slag bij Waterloo in de buurt van Waterloo was) was er een alliantie voor nodig van Britten, Pruisen, Nederlanders en andere duitse geallieerden om het veel kleinere Franse leger nipt te verslaan.

Er worden door de Amerikanen vaak grappen gemaakt over de Fransen en terugtrekken in conflicten vanwege WOII en Vietnam maar daarbij wordt nogal eens vergeten dat diezelfde Amerikanen pas aan WOII in Europa mee gingen doen toen de Duitsers al op hun retour waren (toen de Amerikanen in Afrika aan kwamen was van het Afrika korps niet veel meer over en tegen de tijd van de invasie van Normandië was Duitsland al verslagen en ging het de westerse geallieerden er voornamelijk om de Russen voor te blijven) en nooit tegen de volle kracht van het Duitse leger gevochten hebben en dat Vietnam economisch helemaal zo interessant niet was voor de Fransen en de VS daar ook niet veel bereikt hebben.

In WOI hebben de Amerikanen maar een heel kleine rol gespeeld. Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse rijk vs. Frankrijk, Engeland en Rusland is niet bepaald een oneerlijk gevecht geweest (de Russen hebben WOI zelfs ronduit verloren). Je kan niet echt spreken van hulp van de Engelsen. Het waren 6 grootmachten die aan het vechten waren die bij elkaar het gros van de wereld beheerden.

Er zijn sowieso historisch gezien maar weinig oorlogen/conflicten geweest met slechts 2 partijen. Het feit dat een partij 'hulp' had zegt dus niet veel (helemaal niks eigenlijk).