Wat kostte een harnas voor een ridder in de middeleeuwen? Ik krijg nu door via expert dat dit 150.000 gulden was. Kan dit maar niet geloven!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

omgerekend kan dit heel goed kloppen. Ga maar eens na:

metalen waren schaarse producten, die met veel handwerk gewonnen moesten worden. Voor een huishouden was enkel een mes dus al een kostbaar product, en ging een leven lang mee.
Je kunt je voorstellen dat een compleet harnas daarom alleen voor de rijken, de adel was weggelegd (zon 2 procent van de bevolking). De armeren moesten het doen met simpelere varianten zoals een houten schild.

Je kunt het vergelijken met auto's tegenwoordig. De grote meerderheid rijdt in een auto met een waarde van tussen de 500 en 10.000 euro.
Slechts een paar procent van de mensen kan -net als de adel vroeger- zich een auto veroorloven van 75.000 euro of meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De militaire uitrusting van een ridder was erg kostbaar, zodat niet iedere vrije man dit kan bekostigen. Een Karolingische oorkonde uit de 8ste eeuw laat zien hoeveel de uitrusting van een ridder kost. De prijs wordt berekend in koeien, want er is nog bijna geen geld in omloop. Een totaal van 45 koeien! In hetzelfde document wordt vermeld dat een goede os 2 koeien kost en een merrie 3 koeien. De uitrusting van de ridder blijkt dus evenveel te kosten als 15 merries of bijna 23 ossen, kortom een fortuin. Bovendien heeft de ridder voor lange veldtochten een extra paard nodig en eten, want voor dat laatste moet hij ook zelf zorgen. Hij heeft een paard en wagen nodig om alles te vervoeren samen met een menner.
helm, 6 koeien

maliënkolder, 12 koeien

zwaard, 3 koeien

schede, 4 koeien

beenplaten, 6 koeien

schild en lans, 2 koeien

paard, 12 koeien

De lange boog was oorspronkelijk afkomstig uit Wales. De Engelsen hadden er hun speciale wapen van gemaakt. In de Schotse oorlogen had het wapen al zijn grote waarde laten blijken. Engelse jongens moesten al vroeg beginnen met het leren boogschieten. Wie niet op jonge leeftijd had geleerd om de boog op de juiste wijze te spannen, zou deze kunst nooit meer meester worden. Boogschieten werd in de Engelse steden en dorpen een nationale sport.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De prijs zo vergelijken is wat moeilijk zonder de relatieve waarde van een koe toen en nu erbij te halen maar het moge idd duidelijk zijn dat de prijs indrukwekkend was. En de pantsers van ridders werden door de middeleeuwen heen alleen maar zwaarder tot de honderdjarige oorlog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ze gebruikten ook niet zo'n rank en slank paard, zoals je op de afbeelding ziet. Die waren niet in staat zo'm immens gewicht te dragen, evenmin als de compleet "aangeklede" ridder zich te voet kon verplaatsen.