Uiteindelijk niet:
Met de stichting van vier staatjes, het koninkrijk Jeruzalem en de vorstendommen van Tripoli, Antiochië en Edessa kregen de eerste kruisvaarders een gebied in handen dat vergelijkbaar is met de omvang van de huidige staten Israël en Libanon. Bijna een eeuw lang behielden ze het koninkrijk Jeruzalem. In 1187 werden de christelijke legers in Palestina echter verslagen door Saladin, de Koerdische heerser over Egypte en Syrië.

Na dit verlies van Jeruzalem werden twee eeuwen lang onafgebroken kruistochten ondernomen, met wisselend succes. Soms onder keizerlijke leiding, soms onder de vlag van lokale vorsten, en soms met een volkslegertje na de oproep van een charismatische geestelijke. Tienduizenden mensen, zowel christenen als moslims en Joden, stierven tijdens deze godsdienstoorlogen. Nooit zouden de kruisvaarders echter het succes van de Eerste Kruistocht herhalen.
fremar