Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel Nederlandse woorden zijn in het Russisch gebracht en door wie?

Toegevoegd na 2 minuten:
In de Russisch taal zitten er Chinese woorden,Latijnse,Spaanse,Franse en Nederlandse woorden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Dat is door tsaar Peter de Groote gebeurd, hier komen er een paar.

veel scheepstermen:
ankor < anker
dama < dam
skipper < schipper
masta < mast
vlag < vlag
skip < schip
kajuta < kajuit
kil < kiel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Russisch zijn, mede dank zij Tsaar Peter de Grote, veel Nederlandse scheepstermen terecht gekomen. Maar met het cyrillische alfabet is het moeilijk om ze te herkennen vandaar dat ze hier op onze wijze met het
latijnse alfabet zijn geschreven. Het is een verrassend rijtje woorden, van 'ankor' tot 'skipper'. Ook diverse marine commando's lijken nog op hun Nederlandse origineel, heb ik me laten vertellen. In het onderstaande lijstje staan meer voorbeelden.

veel scheepstermen:
ankor < anker
dama < dam
skipper < schipper
masta < mast
vlag < vlag
skip < schip
kajuta < kajuit
kil < kiel
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Tsaar Peter I van Rusland is lang in Nederland geweest. Hij heeft zelfs het Nederlands als officiële taal in willen voeren in Rusland. Ik weet dat ze in Rusland het Nederlandse woord broek gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Loek037 ,Klopt maar weet je hoeveel Nederlandse woorden precies zijn in het Russisch gebracht? Dat had ik graag geweten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijlage is gewoon de geschiedenis over de broek.
Hoeveel het er zijn kan ik je niet zeggen. Kijk bij 7.1 van deze link. Daar vind je een aantal van die Nederlandse woorden in de Russische taal.

Toegevoegd na 34 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Russisch
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding