Hoe zagen de winterpakker er uit van kinderen op openlucht scholen in Nederland?

Ik had dus winter p a k k e n getikt. Ik begreep dat kinderen en uitzagen als eskimo's en ik vroeg mij dus wat ze aankregen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.5K
Amadea
3 jaar geleden
Gaat de vraag over kleding? Of bedoel je iets anders met "de winterpakker"?
Pieterke
3 jaar geleden
Als je kleding bedoelt: Zij droegen hun gewone winterkleren.

Antwoorden (2)

Een openluchtschool of buitenschool (Engels: Open-air school, Frans: École de plein air, Duits: Freiluftschule) is een school waar het lesgeven zo veel mogelijk in de openlucht plaatsvindt. Dit kan bijvoorbeeld door les te geven buiten een gebouw of in een gebouw waarvan wanden of ramen volledig kunnen worden verwijderd of geopend.
Openluchtscholen waren vaak vooral bedoeld voor kinderen met tuberculose of aanleg daarvoor. Men meende dat langdurig verblijf in de buitenlucht een gunstige invloed zou hebben op hun gezondheid. In de eerste helft van de 20e eeuw kenden veel ontwikkelde landen dergelijke scholen. Kinderen droegen als dat noodzakelijk was gewoon de normale kleren die toen werden gedragen dus ook de winterjas. Met slecht weer waren ze overigens gewoon binnen.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ 'Openluchtscholen', een schooltype dat voornamelijk voor kinderen met ademwegziektes bestemd was en zijn bloei in Nederland tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog had.
https://journals.open.tudelft.nl/knob/article/view/297
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/26/hoe-gaan-ze-om-met-de-vriestemperaturen-in-een-openluchtschool-/
Er was geen sprake van winterpakken omdat 's winters buiten geen les werd gegeven.
Op openluchtscholen (ook buitenscholen genoemd) werd alleen buiten les gegeven als het mooi weer was. Was het regenachtig of was het te koud dan werd binnen les gegeven met zoveel mogelijk de voordelen van 'buiten', bijv. een open zijwand.
Oorspronkelijk waren openluchtscholen bestemd voor kinderen die in achterstandswijken in een grote stad woonden. Doel was: zoveel mogelijk buitenlucht met ook schoollessen. Zo'n achterstandswijk was Charlottenburg in Berlijn; een wijk met een kasteel en een groot park. Dus veel natuurschoon. De eerste buitenschool (Waldschule of Freiluftschule genoemd) werd daar in 1904 opgericht voor ziekelijke kinderen. Een geselecteerde groep kinderen kon zes zomerweken naar deze Waldschule. Deze school werd driemaal zes weken per jaar gebruikt. Het aantal openluchtscholen breidde zich uit in Duitsland en ook in andere landen zoals Nederland. In de loop de jaren werd steeds meer de nadruk gelegd op kinderen met tuberculose.
Toch werden ook openluchtscholen opgericht voor gezonde kinderen. Zoals de Eerste Openluchtschool voor het Gezonde Kind in Amsterdam.
In radioprogramma OVT is op 10 mei 2020 uitvoerig aandacht besteed aan openluchtscholen i.v.m. de beperkte lessen op school (vanwege de beperkte capaciteit in de scholen) m.i.v. 11 mei 2020. Bij openluchtscholen speelt het gebrek aan buitenruimte geen rol.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Beetje flauw die min. Niet van mij. De kinderen waren niet gekleed als Joepiks. Dat klopt. Zelfs niet in Alaska.