Waar komt de traditie van verkleden bij Carnaval vandaan?

Hoe is dit zo ontstaan en waarom verkleedt men zich niet in alle landen? Ook zie je in verschillende culturen verschillende kledij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Waar de traditie van verkleden en feesten vandaan komt, is niet helemaal duidelijk. Vroeger zaten de kerken er dan ook danig mee in hun maag. Het enige dat ze wisten was dat het een hardnekkig heidens gebruik was. Eén aannemelijke theorie is dat het feest van de Grieken afkomstig is. Zij vierden eind februari een driedaags feest ter ere van Dionysus of Bacchus. Afbeeldingen van deze god van de wijn werden op een scheepskar (carrus navalis) door Hellas gereden.

Omdat de heidense gebruiken niet uit te bannen waren, besloten de kerken er op positieve wijze gebruik van te maken. Zij verbonden het feest aan de Vastenavond. De naam carnaval zou in dit verband afkomstig zijn van het Latijnse carne vale ('vaarwel vlees'). Een andere aannemelijke verklaring is dat het een afleiding is van 'carrus navalis'.

Verkleedpartijen zijn van alle tijden. In het oude Egypte werd bij feestelijkheden de domino (het ruitjespak) gedragen. Ook van feesten in Babylonie en Assyrie is bekend dat men zich verkleedde. Vaak was dit het geval tijdens optochten bij nieuwjaars- en lentefeesten.
In 1413 schreef ene Jacop van Oestvoren upten rechten Vastenavond, een boekje over de gezellen van de Blauwe Scuut; het betreft hier waarschijnlijk een wagenspel aan de vooravond van de vasten, dat zich afspeelde nabij Bergen op Zoom, het fameuze Krabbegat: de spelers waren verkleed als een zooitje tuig van de richel. In NL is verkleding altijd slechts in beperkte mate gepaard gegaan met maskerade. De vastenavond mag gezien worden als een nieuwjaars- en lentefeest. Menw ilde al het oude en zeker alle feilen uit het verleden achter zich laten. Er werd als het ware een nieuwe start gemaakt. Verkleding hielp daarbij een ander te zijn voor anderen; maar in een totaal andere "sociale opperhuid" voelt men zich ook anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit gaat in ieder geval terug tot de romeinse tijd, waarin gedurende 1 dag van het jaar de rollen werden omgedraaid. Het "gewone volk" (plebejers=plebs) regeerde en doste zich uit als leiden van de hoogste klasse en omgekeerd.
Cultureel anthropologisch en godsdienstwetenschappelijk gezien komt dit soort tijdelijke omkeren van rollen (inversies) in veel culturen en tijdperken voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de greep van het gezag al te knellend wordt wordt de behoefte aan een dag waarop de rollen omgekeerd zijn groter; en dat is de essentie van carnaval. Bij die omkering van het gezag hoort natuurlijk ook een passende wijze van kleden.
In landen waar een sterke man zeer wordt gewaardeerd, denk aan Italië, is die behoefte aan het omkeren des te groter en de verkleedpartijen navenant.
In het noorden van Europa heerste vanouds meer een sfeer van samen op het dorpsplein beslissen hoe het verder moest en had het carnaval dus niet zo'n hoge prioriteit.
Verkleden is ook vanouds en goede manier om onbetrapt te stelen; in Venetië kan men dan ook niet zonder masker tijdens het carnaval.
Voor mij gooien masker en onderdrukking dan ook even hoge ogen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Mijn voorlaatste zin schept alleen maar onduidelijkheid.
Als men allemaal gemaskerd gaat dan bewijst het gebaar wie men eigenlijk is; hiermee is de maskerade van Venetië dus eigenlijk een dubbele omkering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij komt het verkleden van halloween af, Halloween, ook genoemd All Hallows-evening.