Waar komt de traditie van verkleden bij Carnaval vandaan?

Hoe is dit zo ontstaan en waarom verkleedt men zich niet in alle landen? Ook zie je in verschillende culturen verschillende kledij.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als de greep van het gezag al te knellend wordt wordt de behoefte aan een dag waarop de rollen omgekeerd zijn groter; en dat is de essentie van carnaval. Bij die omkering van het gezag hoort natuurlijk ook een passende wijze van kleden. In landen waar een sterke man zeer wordt gewaardeerd, denk aan Italië, is die behoefte aan het omkeren des te groter en de verkleedpartijen navenant. In het noorden van Europa heerste vanouds meer een sfeer van samen op het dorpsplein beslissen hoe het verder moest en had het carnaval dus niet zo'n hoge prioriteit. Verkleden is ook vanouds en goede manier om onbetrapt te stelen; in Venetië kan men dan ook niet zonder masker tijdens het carnaval. Voor mij gooien masker en onderdrukking dan ook even hoge ogen. Toegevoegd na 11 minuten: Mijn voorlaatste zin schept alleen maar onduidelijkheid. Als men allemaal gemaskerd gaat dan bewijst het gebaar wie men eigenlijk is; hiermee is de maskerade van Venetië dus eigenlijk een dubbele omkering.

venedig!

Volgens mij komt het verkleden van halloween af, Halloween, ook genoemd All Hallows-evening.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100