Hoe zijn er steden gevormd vanaf stammen?

Vroeger hadden ze stammen, hoe zijn dit de uiteindelijke steden geworden van het heden?
(Eerder had je stammen zoals Zulu, Xhosa etc.)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hier staat het helemaal uitgeld http://www.tijdvakken.nl/handel-en-steden/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel Maarten!
tinus1969
9 jaar geleden
Die stammen had je helemaal niet eerst. Moderne 'grote' stammen (zoals de Zulu die je noemt) hebben zich pas gevormd NA de uitvinding van landbouw en veeteelt en TEGELIJK met het ontstaan van dorpen en steden. Voor die tijd leefden mensen in zeer kleine rondtrekkende groepjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het zijn wel voorbeelden van zeer recente stammen. Maar ik denk dat dat gewoon bedoeld is om te verduidelijken dat ze met stammen ' groepjes rondtrekkende jagers en verzamelaars' bedoelt - zoals de Zulu's enzo natuurlijk allang niet meer (volledig) waren.

Antwoorden (2)

In een stam zit eer een kleine groep mensen en die planten zich voort
Er komen meer mensen bij dus je hebt meer huizen of hutten nodig
Tot je een hele grote groep mensen hebt en in de loop van tijd word de mens slimmer dus ze maken al huizen en appartementen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het belangrijkste is daarvoor de uitvinding van de landbouw geweest, zo'n 5000 jaar geleden.

Dat verkleinde de noodzaak om rond te trekken om voedsel te zoeken, en mensen konden zich definitief gaan vestigen in een vast gebied.
Doordat er relatief meer voedsel beschikbaar kwam, werden de stammen snel groter, en al die monden konden vrij eenvoudig worden gevuld. Waar vroeger de omvang van een stam beperkt was, kon die nu groeien tot een formaat waarin niet eens iedereen iedereen meer kende.

Ook ontstaat er in zo'n grote groep een vorm van ruilhandel, waardoor er naast ' boer' ook andere 'beroepen' verschijnen. Op een gegeven moment is het ruilen van 2 koeien en een varken voor tien zakken graan, en zes paar schoenen niet meer praktisch, en zijn we geld gaan bedenken ; handzame, kostbare betalingsmiddelen.

Ook dat moet op een gegeven moment gestuurd en geregeld worden.
Naarmate de maatschappij complexer, anoniemer en onoverzichtelijker wordt, neemt ook de kans op chaos, ruzie en onenigheid toe.
En waar grote groepen mensen met elkaar willen leven, ontstaat zo behoefte aan duidelijkheid en dus aan regels. Die regels moeten bedacht en uitgevoerd worden. Zo ontstaat er een rudimentaire vorm van bestuur.

Wanneer zo'n groep zich eenmaal gevormd heeft, krijgen ze ook de behoefte hun 'bezitttingen' en grondgebied te beschermen tegen indringers van buitenaf die een graantje mee willen pikken. Muren worden om de stad gebouwd. Een sterke leider gekozen. Een leger opgericht.

En voila, daar hebben we onze eerste steden. Er zijn natuurlijk meer manieren en meer tijdlijnen te bedenken, religie speelde een grote rol, handel, allerlei nieuwe uitvindingen. maar dit is even heel in het kort wat er globaal plaatsvindt tussen het leven in stamverband tot het leven in een (oude) stad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Hoewel de grondgedachte klopt, bevat dit stuk diverse bekende missers:
-Er kwam niet relatief meer voedsel; er kwam relatief juist minder voedsel; landbouwers moeten harder werken voor minder eten per persoon. Wel neemt de bevolkingsdichtheid daardoor toe.
-Ruilhandel speelt geen rol in zulke groepen. In feite is ruilhandel een bijzonder zeldzaam fenomeen. De meeste uitwisselingen verlopen via redistributie (georganiseerde herverdeling) of reciprociteit (jij krijgt NU iets van mij, ik krijg OOIT iets van jou, zodra dat nodig is). Schuld is ouder dan ruilhandel, en schuld werd zo nodig uitgedrukt in voedseleenheden, zoals graan.
-Bestuur ontstaat niet vanuit de behoefte aan regels, maar om productie en verdeling van voedsel te organiseren. Zodra dat bestuur er is, gaata het regels stellen. (zier bv Marvin Harris, Jared Diamond, David Graeber)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat heb ik ook wel ingebouwd ; dat het niet het standaard scenario is maar gewoon een beetje 'in grote lijnen' . Ik vond hier niet de plaats en de ruimte om de rol die bijvoorbeeld handel en (georganiseerde) religie hebben gespeeld helemaal uit te spinnen, maar het heel algemeen ' jip en janneke' te houden. De meeste bronnen die je vind over het ontstaan van steden spitsen zich erg toe op de middeleeuwen of zelfs later. Maar we kennen natuurlijk al uit de oudheid steden, ook buiten europa, al weten we daar niet alle details (meer) van. Ook het stukje over ruilhandel is natuurlijk slechts een zeer eenvoudig geschetste situatie. Een simpel antwoord op een vrij eenvoudige vraag is natuurlijk niet hetzelfde als een gedetailleerde wetenschappelijk en historisch onderbouwde verhandeling ; daar zijn boeken voor. En het is maar de vraag hoe diep de interesse van vraagsteller gaat. De vraag was alleen hoe mensen op het idee kwamen in plaats van in stamverband in steden te gaan leven ; (georgsaniseerde) landbouw is daarbij natuurlijk de basis (stammen jagen en verzamelen) , maar net effe te summier om als volledig antwoord te dienen. Vandaar de vereenvoudigde tussenstapjes.