Wat gebeurde er op 29 februari 1663?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom vraag je heel vaak wat er op een bepaalde datum is gebeurt?
Of nouja, heel vaak.. Ik zie het deze vraag wel meerdere keren langskomen. Dus gewoon pure nieuwsgierigheid (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je deze datum randomly gekozen of weet je op deze vraag het antwoord al?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Tom: omdat die andere vraag is verwijderd. (Is twee keer 'heel vaak'?) @Valentino: ik dacht 't antwoord te weten maar blijk er naast te zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ghihi mmm dacht dat het een schrikkeldag was.. Wel grappig, dat je soort van in je eigen grapje trapt :)

Het beste antwoord

De dag bestond nog in de meeste Europese landen omdat men over het algemeen de juliaanse kalender aanhing. Februari bestond hieruit 29 of 30 dagen. De Gregoriaanse kalender is echt pas in 1700 in zwang gekomen hoewel ergens vroeg in 1600 de kalender uitgerold werd. Dus het schrikkelprobleem is hiermee opgelost.

Als ik dan verder analyseer kom ik op "oud en nieuw" aangezien 1 maart het begin van het nieuwe jaar was.

Toegevoegd op 04-06-2009 18:20:20
Oudejaarsdag om precies te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 interessant...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm ik wou dat ik de punten kon verdelen over twee. Dat kan niet. Ik kiese deze maar.

Andere antwoorden (7)

Zover ik weet was 1663 geen schrikkeljaar. Dus niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lauweris Willems Craeck kocht op 29-2-1663 te Charlois een huisje met erf gelegen aan de Charloisse Lagendijk omtrent Sm itshoek voor 275 gulden.

Toegevoegd op 04-06-2009 17:35:39
en verder werd Lubbert (zoon?) van Noj Lubbertsen en Janneken Everts gedoopt....

Toegevoegd op 04-06-2009 17:38:11
en tot slot ook nog dit:
Jan Adsers cu BBC op de coop van seeckere 3 1/2 pondt. landt gelegen tot Nijkerck doch soo groot ende clein die sijn, met lasten, profijten als daerop sijn geen uitgesondert, gecocht van Wicke Foockes cu voor de somma van 840 gg met vier ducaton vrij gelt, uitgenomen een pistiolet(?) die de copers in de omgelden vande vercoopers sullen genieten, alles nae breeder inholden vande coopbrieff sampt reversael daeraff sijnde

Toegevoegd op 04-06-2009 17:39:37
Althans dit vermelden de bronnen, maar logischerwijs lijkt me die datum inderdaad niet bestaan, want een schrikkeljaar is het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien kun je dat hier wel uitvinden...
http://www.pepysdiary.com/archive/1664/02/29/

Toegevoegd op 04-06-2009 17:38:34
het was een zondag zeggen ze...

Toegevoegd op 04-06-2009 17:39:03
eh... maandag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opmerkelijk bijverschijnsel in het zakken van ontlucht water door de heer Boyle?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mmm;

Even teruggebladerd, maar op die datum staat niets vermeld in het Grote Boek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
29 februari 1663 was een gekke dag....het sneeuwde, gek voor eind februari. In een oud arbeidershuisje in de slums van Londen woonde Dr. Kettle. Hij was moe van de armoede en de somberheid van zijn bestaan. Hij wilde nog een keer warme thee drinken maar het enige wat hij had was een waardeloos stuk blik. In zijn inventiviteit wist hij echter dat blik om te vormen tot een object dat water kon verwarmen op een manier dat de wereld zou veranderen. Hij noemde het naar zichzelf; the Kettle...
Sinds die koude februari middag (tea-time) was de wereld nimmer hetzelfde....de ketel werd uitgevonden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
was het pepys diary
zie google