Met schop en zand. In de 17e hadden we hier ene kleine ijstijd. Zelfs de Noordzee was bevroren. Er waren nog geen auto's, dus de wegen sneeuwvrij maken was niet noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las ergens dat ze sommige wegen wel sneeuwvrij moesten houden. Dit moest gedaan worden dooe de bewoners zelf. Ieder kreeg een stuk van de weg toebedeeld.
Niet!
De PK's van toen hadden er niet zo'n moeite mee....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paarden werden 'op scherp' gezet en eerder voor sleden gespannen dan voor karren maar verder hield gladheidsbestrijding in die periode waarschijnlijk niet veel meer in dan inderdaad een enkele schep zand op plekken waar veel werd gelopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In die tijd had je een paar opties:

* Je was heel arm en dan vroor je dood.
* Je was iets minder arm en had bijv. een winkel, dan schepte je wat sneeuw weg voor je winkel.
En dan had je redelijke kleren en schoenen.
* Je was een beetje rijk, dan kon je ook nog met zand strooien en de dienstmeid weg sturen voor boodschappen.
* Je was rijk en dan liet je je personeel de oprijlaan minder glad maken door scheppen en zand strooien.
De smid zorgde voor andere hoefijzers van je paarden.
De koetsier deed banden om de wielen van de koets of je had voor dit soort weer een paar sleeen in de stal staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de as uit de kachels kon men wel een voetpaadje redelijk stroef houden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Kachels zal wel haarden moeten zijn, ik denk dat ze toen nog geen kachels hadden.