Wat is het verschil tussen visigotische- en mozarabische architectuur?

Ik heb al kunnen vinden dat de visigotische stijl vooral in het Noorden van Spanje voorkwam en de Mozarabische vooral in het Zuiden, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat de verschillen zijn in vorm, kleur, etc..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat is best moeilijk, om de precieze verschillen aan te geven. Ik doe een poging je wat verder te helpen.

Dat de verschillen in bouwstijl niet zo enorm zijn, (en daarom ook niet zo simpel aan te geven) zou kunnen komen omdat de Mozarabische stijl niet een stijl op zich is, maar voortkwam uit de visi-gotische stijl. M.a.w. zonder de visi-gotische stijl was de Mozarabische stijl er niet geweest.

Hier een citaat:
"De vroeg-romaanse, ook wel de visi-gotische stijl genoemd, ontwikkelde zich door het samengaan met Moorse elementen tot de Mozarabische stijl. Het belangrijkste Mozarabische stijl-kenmerk is de al eerder genoemde hoefijzerboog. Toepassingen hiervan zijn te zien bij de kerk van San Millan de la Cogolla, ten oosten van Burgos, die voltooid werd omstreeks het jaar 929. De Romaanse Asturische kerken, uit een eerdere tijd, hadden nog ronde bogen."

Bovenstaand citaat komt van deze site:
http://matthieu.home.xs4all.nl/page2.htm

Om een wat beter inzicht te krijgen in de verschillen, zijn de volgende 2 links interessant.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mozarabische_kunststijl
http://spanje.emigreermagazine.nl
/index.php?page=architectuur

Lees ook de 4e alinea van deze link:
http://www.spanje.nl/spanje/informatie/architectuur.html

Om verschillen te zien, raad ik je aan om te zoeken op Google/afbeeldingen, met trefwoorden "visigotische architectuur" en "mozarabische architectuur". Als je de resultaten in 2 verschillende tabbladen opent, dan kun je, als je heen en weer swapt tussen de schermen, best verschillen zien.

Natuurlijk overheerst die hoefijzervorm bij de Mozarabische architectuur, terwijl de visi-gotische stijl veel meer ronde vormen heeft. Verder heb ik het idee, dat de Mozarabische stijl net ietsje soberder is dan de wat uitbundige visi-gotische stijl. Het lijkt net, of men in die nieuwere stijl een stapje terug deed. Maar ik ben geen kunstkenner, en mogelijk zie jij weer heel andere verschillen.

Ik hoop dat je met deze informatie weer iets verder komt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar zo'n antwoord was ik net op zoek, hier kom ik zeker verder mee. Bedankt!