De volkstelling in Lukas 2, zijn daar buiten de bijbel bronnen over?

In Lukas 2 is te lezen:

1 En het geschiedde in die dagen, dat er een bevel uitging vanwege keizer Augustus, dat het gehele rijk moest worden ingeschreven. 2 Deze inschrijving had voor het eerst plaats, toen Quirinius het bewind over Syrië voerde.

Dit roept bij mij, gezien de manier waarop het geschreven is een aantal vragen op. Waarvan ik graag een of meerdere beantwoord zou zien.

- Zijn er seculiere bronnen voor deze volkstelling?
- Wie was Quirinius en wanneer heerste deze?
- Als het stukje over Quirinius een aanduiding van tijd is, over welke tijd hebben we het dan?
- Was het niet een enorme rompslomp om iedereen naar de stad waarvandaan zijn geslacht afkomstig was te laten afreizen, zoals verderop in de bijbeltekst wordt beschreven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Recente ontdekkingen hebben onthuld dat de Romeinen inderdaad een regelmatige inschrijving van belastingbetalers kende en elke 14 jaar een formele volkstelling hielden, beginnend tijdens de heerschappij van Keizer Augustus. Daarbovenop onthulden een inscriptie en ander archeologisch bewijs dat Quirinius inderdaad als “gouverneur” heerste over Syrië rond 7 voor Christus (niet met de officiële titel van “gouverneur”, maar als de militaire leider van het grondgebied). Tenslotte bespreekt een in Egypte gevonden papyrus het Romeinse systeem van taxatie in het algemeen, het volgende verklarend: “Vanwege de naderende volkstelling is het noodzakelijk dat allen die door welke reden dan ook weg van thuis leven onmiddellijk naar hun eigen overheden terugkeren zodat zij de familie-registratie van de aanmelding kunnen voltooien…”.

Op de website bij bronnen zijn allerlei "bronnen" te lezen van bovenstaande uitspraken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wellicht vind je deze site ook interessant: http://www.christiananswers.net/dutch/archaeology/home.html (is wel (voor een groot gedeelte) in het Engels)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Interessant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ja, wist ik niet

Andere antwoorden (1)

Wereldlijke bronnen:
Zoek Google:"Lapis Venetus"

In de Chronographus Anni CCCLIIII, een lijst van Romeinse consuls, komt de naam van Quirinius samen met die van Messala voor onder het jaar 12 v.G.T.
(Chronica Minora, onder redactie van T. Mommsen, München, 1981, Deel I, blz. 56).

De Romeinse geschiedschrijver Tacitus verhaalt in het kort Quirinius’ geschiedenis en zegt: „Met het oude patriciërsgeslacht van de Sulpicii had Quirinius, geboren in de stad Lanuvium, niets uitstaande, maar als wakker krijgsman en door zijn ijverig dienstbetoon had hij zich onder de vergode Augustus het consulaat, later door de verovering van de bergvestingen van de Homonadenzers in Cilicië, de triomfale onderscheidingstekenen verworven en was tot mentor aangesteld van C. Caesar toen deze het opperbevel in Armenië voerde” (Annales, III, 48, vertaald door J. W. Meijer, 1990). Hij stierf in 21 G.T.