Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In welke muziek/dans/theater stukken komt het thema: "Wraak" in voor?

Wraak is door de jaren heen een geliefd thema geweest voor veel podium kunst makers. Veel verhalen uit de Griekse mythologie dragen ook dit thema met zich mee. Daar zijn weer duizenden andere stukken door geïnspireerd.
Wie helpt me een eindje op weg met voorbeelden. Alles mag!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Veel toneelstukken uit de Griekse mythologie hebben op mij veel indruk gemaakt vooral op het gebied van wraak. Zoals Medea van Euripides, waarin Medea haar eigen kinderen vermoordt om wraak te nemen op haar man Jason die haar heeft verlaten voor een ander. Dit stuk is een aantal jaar geleden nog erg mooi uitgevoerd door het Nationale Toneel met in de hoofdrol Peter Blok. Een toneelstuk dat ook veel indruk maakt vooral vanwege de lugubere manier van wraak nemen is Thyestes (ik heb de versie van Hugo Claus gelezen), waarin Atreus zijn broer Thyestes zijn eigen kinderen laat opeten omdat Thyestes ooit zijn vrouw verleidde. Thyestes hoort na de maaltijd wat hij net daarvoor naar binnen heeft gewerkt en je begrijpt dat zo'n verhaal lang blijft heugen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"Antigone" is het eerste waar ik aan denk
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding