Het is inderdaad "de gang naar Canossa maken". De Duitse keizer verloor een machtsstrijd met de paus, en om niet uit de kerk gegooid te worden, moest hij boete komen doen bij de paus. Moest-ie midden in de winter door de Alpen naar Canossa.
Keizer en paus weet ik zo gauw niet, maar met een beetje zoeken kom je daar wel uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bedoel je 'de gang naar Canossa maken'? Dat betekent iets als 'zich onderwerpen' of 'zich overgeven'.