Waarom heet balkenbrei, balkenbrei?

In het Nederlands kan ik het niet vinden, maar ook n het dialect , wij noemen het kerboet, kan ik geen verklaring zien.

5 jaar geleden
5.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Het woord balkenbrij is waarschijnlijk afgeleid van brij van gebalchte, dat wil zeggen de buikresten van een geslacht dier, zoals darmen en pens.[7] 'Balk' en 'balg' betekenen 'buik' in dialecten van het Nederlands.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Balkenbrij
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Balkenbrij. Bij ons in de omgeving van Limburg zeggen we vaak panhas.
Hier is de balkenbrij wel veel donkerder (lijkt op bloedworst).
Zoeken op lange ij, of panhas.

Antwoorden (1)

Balkenbrij is een vleesgerecht dat oorspronkelijk vooral gedurende de slachttijd gegeten werd. Het woord is gevormd uit de combinatie van balken en brij - wat ‘pap’ betekent. Het eerste woorddeel is waarschijnlijk niet bedoeld in de betekenis van ‘stukjes hout’, maar gezien de ingrediënten (meel, stukjes vet, bloed, slachtafval en vleesnat) eerder een volksetymologische vervorming van of afleiding uit balg wat ‘buik’ betekent, of misschien via het verkleinwoord balgekijn. In het Middelnederlands bestond naast gebulchte (darmen, pens) waarschijnlijk ook gebalchte. Men zag een verband met balk, omdat het gerecht in een doek geknoopt aan een balk werd opgehangen.
- - -
Balkenbrij is niet overal bekend, maar het levert in de dialecten allerlei benamingen op, zoals het Limburgse kreboet, met diverse uitspraakvarianten als kroepoet, krepoet, kerboet, karboet, keboet, korboet en krapoet. Al deze vormen gaan waarschijnlijk terug op een Nederlandse vorm kruipuit.
Men gaat ervan uit dat het gerecht deze benaming heeft gekregen doordat de brij tijdens het bakken, zeker wanneer hij in een darm zit, de neiging heeft om daar uit te
kruipen.
Amadea