De etymologiebank vermeldt dat onverveerd komt van onvervaard.
Vervaard betekent: bang, bevreesd, angst.
On betekent niet.
Dus niet bang, niet bevreesd......
Kortom, Willem van Oranje was vrij en onbevreesd.

https://www.trouw.nl/home/verouderde-woorden-in-het-volkslied-prikkelen-de-fantasie-soms-tot-het-uiterste~a96aaa0f/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
vrij onverveerd vrij: onbelemmerd onverveert: zonder vrees
5 jaar geleden
Vervaren is een oud Nederlands werkwoord dat 'bang, bevreesd, angstig worden' betekent. Het voltooid deelwoord in ontkennende vorm daarvan is onverveerd. Dat betekent dus: zonder vrees zijn. En vrij staat hierbij voor: onbelemmerd. Nergens door gehinderd om aan het vaderland trouw te zijn.
Amadea
5 jaar geleden
Vrij onverveerd betekent: zeer onbevreesd, zeer moedig, zeer dapper. In meer algemene zin: zeer dapper in de strijd tegen de vijand.
De term 'vrij onverveerd' is vooral bekend geworden door dagblad Het Parool dat deze term jarenlang (vanaf 10 februari 1941) als ondertitel (motto) heeft gehad; ontleend aan het Wilhelmus. Het Parool voerde deze ondertitel zowel in de illegaliteit (tot 5 mei 1945) als gedurende vele jaren na de oorlog - dus ook toen het een aantal jaren een van de grootste kranten van het land was.