Waardoor is 'Siri' een Scandinavische meisjesnaam, en geen Duitse?

Mijn naam is Siri, en ik weet dat dat uit een boek komt van de Duitse schrijver Konsalik. Het boek hete 'De Engel Der Vergetenen', en dat personage hete zo, waardoor het 'Beelschone overwinning' betekend. Daarom is het heel populair in heel Scandinavie, maar gek genoeg niet in Duitsland.
Dus waardoor is het dan Scandinavisch, en niet Duits?

PS. Wat ik wel weet is dat het de afkorting is van de Zweedse naam Sigrid. Maar in mijn ogen is het daardoor niet logisch dat Sigrid dan ook 'Beeldschone overwinning' betekend? Want het is gekomen door een Duitse schrijver, en daar komt de betekenis 'beeldschone overwinning' van weg, maar is ondertussen wel afkorting van de Zweedse naam Sigrid?

6 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Siri is de Scandinavische variant van Sigrid.
Het is een veel voorkomende naam in Noorwegen en Zweden.

Dat de naam toevallig ook in een boek van Konsalik wordt gebruikt, heeft de naam niet populair gemaakt in Duitsland.

Toegevoegd na 7 minuten:
Siri en Sigrid hebben ook niets met Konsalik te maken, maar met het Oud Noorse sigr (overwinning) en fríðr (mooi).
6 jaar geleden
Siri1995
6 jaar geleden
Mooi antwoord. Heb ik wat aan ^^