Een metonymia is stijlfiguur waarbij in plaats van het bedoelde iets anders genoemd wordt, op grond van een bepaalde betrekking die tussen beide bestaat.
Een metonymia is dat je bijvoorbeeld het voorwerp vervangt door de stof waarvan het gemaakt is. Schaatsen door 'ijzers'. Of je vervangt de inhoud door het voorwerp. Bijvoorbeeld, koffie 'een bakkie' noemen.

Een metafoor is een stijlfiguur waarbij een begrip vervangen wordt door een beeld. Je vervangt dus een begrip door een ander begrip op grond van een overeenkomst.
Een heel bekende metafoor is het schip der woestijn voor de kameel.

Toegevoegd na 7 minuten:
Metynomie:
In zo'n bloot badpak durf ik me niet te vertonen hoor.
Marianne Timmer won in 1998 en in 2006 goud.
Ghana speelde vanavond zijn laatste wedstrijd.
Onze buren hebben lekkage.

Metafoor:
Het leven is een pijp kaneel, elk zuigt eraan en krijgt zijn deel.
Voetbal is oorlog.
De samenleving is ziek.
Mijn ouderlijk huis is nog steeds een veilige haven voor mij.
Hersentumoren zijn sluipmoordenaars.
6 jaar geleden
Een metafoor is eigenlijk een vergelijking tussen twee zaken die op elkaar lijken en zonder dat er het woordje 'als' bij staat. Ook is de betekenis niet de werkelijkheid, dus letterlijk genomen.
'De neus van de schoen' bijv.....de neus is niet letterlijk een neus, maar de punt van de schoen.
'De hals van de fles' (het smalle deel v.d. fles)
'De gillende alarmbel' ( gilt niet echt maar maakt veel lawaai)
'Kinderkopjes' (kasseien)
of;
'Voetbal is oorlog' de vergelijking met geweld in dit geval
'De heilige koeien lusten wel een slok' is de vergelijking met auto's die veel benzine slurpen. Ook weet iedereen dat met 'de koning v.d. jungle' de leeuw bedoeld wordt.

Ook krijgen dieren , planten of dingen bij een metafoor vaak 'menselijke eigenschappen'.... de wind blaast , buldert of fluit, de toekomst lacht je toe,wuivend graan, regen fluistert... Personificatie is één van de meer voorkomende vormen van metafoor.
Bij een metafoor is soms ook sprake van synesthesie....een vermenging van zintuigen;
Schreeuwende kleuren (horen en zien). Bittere verwijten ( smaken en horen).
Scherpe geuren (voelen en ruiken)

Bij een metonymia lijken de twee zaken waartussen naamsoverdracht plaats vindt, niet op elkaar. Je geeft dus iets de naam van iets omdat er een ander verband dan een overeenkomst is.
'Daar hangt een schitterende van Gogh aan de muur'....je noemt de schilder en je bedoelt daarmee het schilderij.
Je bedoelt dus iets anders als wat je benoemt...
'De Nederlander is een harde werker'...je bedoelt meervoud maar zegt enkelvoud.
'Laten we een glaasje drinken'...je drinkt echter geen glas maar wel de inhoud.
'Geef me de vijf' enz.