Is de uitdrukking 'aderlating' nu positief of negatief bedoeld?

Je hoort het weleens 'dat is een hele aderlating dat ...' Maar is dat nou een opmerking die aangeeft die je het slechter of beter is/gaat?

Was aderlating vroeger niet een manier om patienten beter te maken, en wordt het nu in beide betekenissen gebruikt omdat een hoeveelheid bloed kwijt zijn ook erg zwak kan maken.

Maw is uit het gebruik van dat woord de betekenis te herleiden?

8 jaar geleden
27K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een aderlating word nog steeds gedaan om mensen beter te maken. Dus het is niet alleen van vroeger. Nu word het voornamelijk gedaan bij mensen die last hebben van ijzerstapeling. En jawel deze mensen voelen zich een stuk beter na de aderlating. Vaak geven ze zelfs aan dat ze er aan toe waren tegen de tijd dat weer voor een volgende aderlating komen. Maar dit natuurlijk geen antwoord op je vraag. Dus vandaar in een reactie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is negatief bedoeld, denk ik.
Een financiële tegenvaller (boete bijvoorbeeld) kan een hele aderlating zijn voor iemand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Destroyer zo zie ik het ook.
Ivana
8 jaar geleden
Letterlijk is het positief
In overdrachtelijke zin is het negatief.

Antwoorden (3)

De handeling zelf is onaangenaam, maar het uiteindelijke resultaat is een verbetering. Dus het hangt er maar net vanaf vanuit welk oogpunt je het gebeuren beschouwt.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je wordt niet gezonder van aderlaten. Dat dacht men vroeger wel.
Amadea
8 jaar geleden
Het gaat om de huidige uitdrukking, Destroyer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Destroyer, aderlating lijkt inderdaad een vrij middeleeuws concept. Maar het gebeurt nog steeds, bijvoorbeeld voor de aandoening hemochromatose waarbij het lichaam teveel ijzer vast houdt is aderlating eigenlijk een van de enige behandelingen. Alleen tegenwoordig noemen ze het een flebotomie, dat klinkt wat fancyer :D
Als bloeddonor heb ik al vele malen toestemming gegeven om: "500 cc. bloed af te nemen middels aderlating".
Op dat moment wordt je er zelf niet beter van, alleen een beetje slapper. Maar na verloop van tijd knap je weer op, en dan voelt het goed.
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ok maar het gaat om de -uitdrukking- aderlating
Wanneer het spreekwoord precies zijn intrede heeft gedaan, kan ik niet ontdekken. Wel lees ik in een boekje uit 1923 dat het toen al bestond en ook al iets negatiefs uitdrukte, namelijk het betalen van een grote som geld. Ik denk niet dat iemand daar ooit op zit te wachten.

Ik kan me zomaar voorstellen dat het spreekwoord ontstaan is na de bewustwording van het feit dat een aderlating volgens de temperamentenleer onzinnig is en zelfs gevaarlijk. Het kost je heel veel en wat levert het nu feitelijk op? Omdat het tot zelfs in de 19e eeuw nog werd uitgevoerd, is het niet zo gek dat het spreekwoord pas begin 1900 (of mogelijk zelfs aan het einde van de 19e eeuw) zijn intrede deed. Daarom kan ik me ook niet voorstellen dat het ooit een positieve connotatie gehad zou moeten hebben.

Ook in de huidige betekenis vind je een negatieve bijklank, zie hiervoor de derde bronvermelding. Je zou het kunnen proberen in een positieve context te gieten door iets te zeggen als: 'Vanmiddag ben ik lekker even naar de sauna geweest, wat een aderlating!' Dat ziet er in mijn optiek vreemd uit en het zou dan ook beter zijn om het woord 'aderlating' door 'verademing' te vervangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook hier een klein weetje: aderlating lijkt inderdaad een vrij middeleeuws concept. Maar het gebeurt nog steeds, bijvoorbeeld voor de aandoening hemochromatose waarbij het lichaam teveel ijzer vast houdt is aderlating eigenlijk een van de enige behandelingen. Alleen tegenwoordig noemen ze het een flebotomie, dat klinkt wat fancyer :D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, dat staat ook in mijn tweede link ;)