Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Het is helaas niet bekend waar deze uitdrukking vandaan komt, aldus Onze Taal. Lees het artikel in de bron maar eens, daar geven ze wel enige suggesties wat het zou kunnen zijn eventueel, maar niks is zeker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas nog geen 100% overtuigend antwoord. Het stukje bij "Onze Taal" had ik ook al gevonden, dan hou ik dat voorlopig aan als waarheid.
"'Marc De Coster vermeldt in zijn Woordenboek van populaire uitdrukkingen, clichés, kreten en slogans (2002) dat dit eigenlijk betekent 'een (opvallend) deel van het gezicht doen verdwijnen', en vandaar 'helemaal verdwijnen'. Varianten zijn zijn ponum drukken en zijn snavel drukken."

Andere antwoorden (3)

Dat is een legerterm. Het betekent (onder)duiken, je niet laten zien als de vijand in zicht is.
Onder militairen en andere wetsdienaars is dit nog steeds een populair uiterlijk vertoon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snorren kan betekenen: de handeling van opsporen.
Denk aan: ik zal het even opsnorren.

Citaat (zie bron): Grootmokummer (t.w. rechercheur), hier op z'n snor?

Toegevoegd na 46 seconden:
Je snor drukken is dan het tegenovergestelde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand met n snor die zittend ontspant, wrijft vaak met duim en wijs/middelvinger over zijn snor. Hij doet dus niets als hij zijn snor aan t drukken is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding