Waar komt de uitdrukking' 5 in de klok'' vandaan,en wie is of zijn daarmee begonnen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

http://blogs.fu-berlin.de/nederlands/info/ Bovenstaande website bevat onderzoeken en opmerkingen over de Nederlandse taal en de Nederlandse taal-culturele omgeving. De auteurs zijn medewerker van de Nederlandse Filologie aan de Vrije Universiteit van Berlijn, in het bijzonder de afdeling Nederlandse Taalkunde, die ook met Nederlanders Nederlands Online (NOEN) samenwerkt. Volgens deze onderzoekers is de uitdrukking “de 5 zit in de klok” of “zit de vijf al in de klok” al zo oud als de weg naar Rome. Wie de uitdrukking voor het eerst heeft gebruikt en wanneer is niet na te gaan. In ieder geval in een tijd dat het hebben van een klok gewoon was. Alleen Nederlanders borrelen, Belgen aperitieven. Aperitieven is afkomstig van het Latijnse werkwoord aperire (openen). Amy Groskamp-ten Have (1887-1959), de nationale beroemdheid op het gebied van de etiquette beschrijft in haar boekje “Hoe hoort het eigenlijk” , uitgegeven in 1939, geen nieuwe gewoontes of manieren maar beschrijft wat al jarenlang tot de goede manieren behoorde bij de elite van het Nederlandse volk. Sterke drank diende pas tussen 5 en 7 n.m. te worden aangeboden. Het borrelen diende te gebeuren voor de avondmaaltijd. Deze traditie is waarschijnlijk ooit ontstaan om de speekselaanmaak en de spijsvertering alvast te stimuleren; wetenschappelijke studies schijnen dit te ondersteunen. Drankjes met een hoog alcoholpercentage en weinig suiker werkt eetlust opwekkend. De gastvrouw en gastheer hielden dus nauwlettend in de gaten of de 5 al in de klok was. Als het zover was, en niet eerder, kreeg het bedienend personeel de mededeling: “de vijf zit in de klok”. Roepen zoals kom maar op met de borrel gold als zeer ordinair.

Bronnen:
http://www.dbnl.org/tekst/gros006hoeh01_01...
https://blogs.fu-berlin.de/nederlands/2014...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amy_Groskamp...

Het komt uit een reclameboodschap uit 2007 . https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=-340596&acCode -- Het betreft twee tag-on’s en vijf radioreclames van Lucas Bols, waarin heel snel verschillende situaties worden beschreven waarin respectievelijk een klusjesman, verhuizers, een schilder, een bewaker en een glaszetter, onmiddellijk stoppen met werken en laten vallen wat zij in hun hand hebben, als ze ontdekken dat “de vijf weer in de klok” zit. De uitingen eindigen met de mededeling dat met het werk wordt gestopt omdat is ontdekt “dat de vijf weer in de klok zit” en de betrokkene “direct gaat ontspannen met een ijskoude Hartevelt. Vijf in de klok? Tijd voor een slok. Hartevelt, mannen onder elkaar”. --- Toegevoegd na 2 uur: Voordat het in de reclame van Harteveld op de radio kwam. Was het een streekuitdrukking uit Brabant. ( zoals SimonV terecht opmerkt. )

Bronnen:
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.as...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100