Waar komt de volgende uitdrukking vandaan? : Goed "geluimd" zijn.

Er bestaat toch geen werkwoord "luimen"?
En toch heeft iemand dit ooit verzonnen.
Ben bijzonder benieuwd!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K
rose
13 jaar geleden
Laarzen is ook geen werkwoord, meen ik. Toch spreek je van de gelaarsde kat!

Het beste antwoord

Het komt van het zelfstandig naamwoord luim. Dat betekent: stemming, gril.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vroeger bestond er trouwens wél een werkwoord luimen. Dat betekende: schuin zien, en daaruit afgeleid: er verdrietig uitzien.
Onder invloed van het Hoogduitse Laune -gril, nuk- kreeg het de betekenis van veranderlijke gemoedsaard; dit Laune is ontleend aan het Latijnse luna = maan. Dee middeleeuwse sterrenwichelaars schreven aan de maan grote invloed op het gemoed van mensen toe.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dee = De
Amadea
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Wat mooi dat je bent geëvolueerd van iemand die zich moeizaam langs een stapel boeken omhoog werkt naar iemand die bijna zo vrij als een vogel (weg) vliegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
C+ van mij, dit is gewoon een goed antwoord
rose
13 jaar geleden
Misschien was ik niet helemaal duidelijk, ik doelde op je Avatar, Amadea.

Andere antwoorden (1)

Synoniem voor geluimd is gehumeurd ( wat ook geen werkwoord is :) en tevens het antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zielig altijd die minnetjes geven bij een correct antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, dat minnetje (niet van mij overigens) is er omdat je antwoord eigenlijk geen antwoord op de vraag is. Je legt nergens uit waar de uitdrukking vandaan komt. Wat het betekent, dat weet de vraagsteller wel, maar hij/zij wil weten waarom we dat zo zeggen, waar het vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie het anders. De uitdrukking betekent niets anders dan goed gehumeurd zijn. Normaal Nederlandse taal. Hij ging er vanuit dat door het woord geluimd dit een uitspraak was die ergens door is ontstaan. Maar dat is dus niet zo en werd door mijn antwoord kenbaar gemaakt.maar dank je wel voor je reactie :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nogmaals, jouw antwoord vertelt alleen wat de betekenis is, maar dat was de vraag gewoon niet. Daarom krijg je minnen. Zie het eerste antwoord, dat vertelt wel waar het vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die geeft ook niet aan waar de uitdrukking vandaan komt alleen wat het woord luimen inhoudt. En hoe kun jij invullen waar de ander het minnetje voor gaf. Kun je ook gedachten lezen ;-) maar goed. Hoe dan ook. Mijn antwoord was goed bedoeld en duidelijk. Wij zien de vraag duidelijk op een andere manier. En dat mag. Hoe meer kanten er bekeken worden hoe groter de kans is dat hij een natwoord krijgt wat hij zoekt. Laat hem alleen wel zelf bepalen wat voor hem het juiste antwoord is. Dat hoeven anderen niet voor hem in te vullen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedachten kan ik niet lezen, maar gewoon een beetje nadenken lukt nog wel hoor. Wat bepalen wat het juiste antwoord is, betreft: daar zijn reacties nu juist voor, onder andere om te zeggen wat je van een antwoord vindt, zodat iemand wellicht een beter beeld kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor alle moeite :-)