Hoe komt men op de uitdrukking: Ik zweet als een otter?

Wanneer ze uit het water komen zien ze er misschien wel uit alsof ze heel erg zweten, maar dit lijkt me een beetje te simpel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Weer iets anders zijn de honderden vindplaatsen voor 'zweten als een otter'. De oorsprong moet wellicht gezocht worden in de vettige vacht van de otter, die daardoor altijd wat vochtig lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jouw simpele verklaring is uitstekend! Als mensen heel erg zweten, lijken ze op natte otters. Dat het vocht bij de otters geen zweet is, doet niet ter zake. Het beeld is hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het spreekwoord "je stinkt als een otter "
en "je zweet als een ambtenaar die aan werken denkt"
Als voormalig ambtenaar moet je de laatste opmerking maar als zelfspot zien, Ambtenaren hebben nu meestal airco's.