Waar komt de uitdrukking "daarom is geen reden. Als je van de trap valt ben je vlug beneden" vandaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.7K

Antwoorden (2)

K.ter Laan verklaart het in zijn boek: Nederlandse spreekwoorden, spreuken en zegswijzen als volgt:
Elk waarom heeft zijn daarom= er is altijd een reden, waarom iemand zo en zo handelt, al weet men die reden niet. Zie blz. 374 van het boek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is vooral een reactie op mensen die de werkelijke reden van iets niet weten (of die niet willen vertellen) en dus maar ' Daarom!' zeggen. Het gezegde dient dan om die persoon alsnog de reden te laten geven.

Toegevoegd na 3 minuten:
'Daarom' wordt dus vooral uit gemak gezegd, om er van af te zijn. en dat valt niet bij iedereen in goede aarde; vandaar dat zij dan reageren met ' Daarom is geen reden...' omdat ze zich afgescheept voelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
flyingcrow
9 jaar geleden
Hier ook:Waarom? den Bosch om! als je als kind teveel waaromvragen had.