Wat is de oorsprong van het woord: Savoureren?

Hej,

Voor nederlands moeten wij een taak voorstellen "mijn woord", daar kies je een woord en zeg je de betekenis, synoniemen, etc.. van geven. Het moet nl. 1minuut duren.

Ik weet dat het woord "Savoureren" betekend dat je traag van iets geniet. Bv. van een lekkernij ofzo.

Maarja, ik vond op het internet niet van waar het woord komt en hoe het in het nederlands is gekomen. Bv: Dit woord komt van het latijnse ****** maar ik vind niets..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Het stamt uit het Frans en is daar bekend sinds 1260: savourer, en dat komt weer uit het Latijn: saporare (smaak hebben van), van sapor = smaak.
De betekenis is "langzaam, aandachtig tot zich nemen om de smaak ervan ten volle te genieten".
Amadea
10 jaar geleden
Dat staat allemaal in een etymologisch woordenboek

Het komt van het Latijnse saporare en is via het Frans naar het Nederlands gekomen.

P.A.F. van Veen en N. van der Sijs (1997), Van Dale Etymologisch woordenboek:
savoureren [met smaak genieten] {1865} < frans savourer < latijn saporare [smaak hebben van], van sapor [smaak], verwant met sapere (vgl. savant).