GoeieVraag! Valt weinig qua etymologie op het Net te vinden. Vandaar een poging mijnerzijds door middel van een "geschoolde gok":

1. Ballentent: van de Kermis, je mag daar alles omver gooien

2. Ballentent: eethuisje waar met name (goedkope) gehaktballen worden geserveerd --> kwaliteit staat daar niet op nummer 1.

3. Ballentent: uit het studentenleven, denk aan "corpsbal"; een etablissemnet waar voornamelijk studenten van het Corps naar toegaan.

Het zou dus positieve en negatieve associaties kunnen hebben alhoewel de negatieve prevaleren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ballentent van de gehaktballen ken ik niet, dit is gewoon een woord voor een slechte locatie, ballen in de zin van slecht.
Computoon
11 jaar geleden
Volgens mij ligt de oorsprong bij betekenis 1.
ballentent
ballentent zelfst.naamw.Uitspraak: ['bɑlə(n)tɛnt] Verbuigingen: ballentent|en (meerv.) café of restaurant waar veel ballen (3) komen Voorbeeld: `ik kom niet graag in die ballentent` ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal de bron er even bij zetten aangezien dat niet gaat met een iPhone: http://www.encyclo.nl/begrip/BALLENTENT
Een ballentent is een tent (restaurant/cafe) waar veel ballen komen, in de zin van:

bal(letje): (vnl. studententaal) bekakt, conservatief persoon; onaangenaam iemand. Meestal in combinatie met ‘rechts’ of ‘arrogant’.