Waar komt de uitdrukking ` dat moet je met een korreltje zout nemen` vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

Wat is de oorsprong van het gezegde 'met een korreltje zout nemen'?

De uitdrukking 'met een korreltje zout nemen' komt uit het Latijn. Het komt voor bij de schrijver Plinius in zijn 'Natuurlijke Historiën' in een recept voor een tegengif "addito salis grano" in de zin van "onder toevoeging van een korreltje zout", opgevat in de zin van "met een beetje verstand", omdat het woord sal ook in de betekenis van 'verstand'gebruikt werd. (vergelijk: attisch zout). Bron: - Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden : naar hun oorsprong en beteekenis verklaard. Eerste dl. Auteur: F.A. Stoett, 1863-1936. Plaats : Uitgever/Dist. Zutphen: Thieme Jaar van uitgave 1967 Uiterlijke kenmerken VIII, 582 p. ; 24 cm Plaatsno.: nede 845 stoe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De uitdrukking 'met een korreltje zout nemen' komt uit het Latijn. Het komt voor bij de schrijver Plinius in zijn 'Natuurlijke Historiën' in een recept voor een tegengif "addito salis grano" in de zin van "onder toevoeging van een korreltje zout", opgevat in de zin van "met een beetje verstand", omdat het woord sal ook in de betekenis van 'verstand'gebruikt werd. (vergelijk: attisch zout).