Waar komt de de uitdrukking:" gang van zaken" vandaan ?

Het is een zo normaal geworden uitdrukking, maar ik kan met mijn logica er niet achter komen hoe deze uitdrukking tot stand is gekomen.

(tot stand komen, het lag eerst en was dus klein, heeft zichzelf opgericht om groot te worden en zichzelf mee te laten rekenen )

Iemand enig idee? of iets waar ik veel uitdrukkingen in kan opzoeken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

' hij gaat zijn gang maar',
' op gang komen',
' de gang der dingen (zaken),
' de gang erin zetten' enz.

Refereert allemaal aan 'lopen' of 'gaan'.
Zaken kan je zien als dingen/gebeurtenissen.

Het is een normale spreekwijze in het dagelijks leven, ontstaan door diezelfde 'loop der gebeurtenissen' die plaatsvinden in het leven.

Taalkunde is zo fascinerend en ik heb het ook weleens dat ik ineens een diepere betekenis van een woord wil weten. "Hoe komen ze erop?"
"Wat een rare zin, wat bedoelen ze precies ermee?"

Nederlandse taal kan zo divers zijn en zo humorvol of moeilijk, want niets heeft een
vaste waarde, taal leeft en verandert constant. Wat nu fout is, kan morgen goed zijn.
De grammatica staat als norm, maar de spelling past zich aan aan de tijd en de mensen die hem gebruiken in het dagelijks leven. Taal is communicatie en mensen veranderen ook in de onderlinge communicatie.
Kijk eens op deze site;
http://www.meldpunttaal.nl/taallinks.html

Geweldige site voor iedereen die zich echt voor onze taal interesseert!
Vooral de artikeltjes van 'de taalprof' zijn erg verrassend en informatief.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het woord 'gang' betekent hier 'het gaan'. De gang van zaken is dus: 'zoals de zaken gaan'. Als je bijvoorbeeld zegt: 'Dat is de normale gang van zaken,' bedoel je: 'Zo gaan de zaken in het algemeen.'

Het woord 'gang' heeft hier dus niks met (bijvoorbeeld) de gang in je huis te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen uitdrukking, maar een gewone zin die geen specifieke herkomst of bedoeling heeft. Als dat wel zo was had je het in het boek van F.A. Stoett kunnen vinden. Deze editie betreffende spreekwoorden, uitdrukkingen en gezegden is rechtstreeks te raadplegen: http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/

Ook kom je er vaak achter door de etymologiebank te raadplegen. Onderaan de betreffende bladzijde staan de uitdrukkingen met dat woord op genomen.
In dit geval zoek je op het woord 'gang', en neemt dan de eerste keuze:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/gang1
Het gaan, de doorloop.

De gang van zaken is gewoon de loop van hoe activiteiten onder handen genomen worden, van het begin tot het eind.
Amadea
11 jaar geleden
Iedereen heeft zijn eigen manier (stijl) gaan, lopen, slenteren. Je kunt zelfs iemand herkennen aan zijn gang.
"Hij gaat zijn gang" is het zelfde als " hij gaat op zijn manier", wat dan omgezet is in de beeldspraak "hij doet het op zijn manier".
Daar zijn dan afgeleiden van gekomen zoals "de gang van zaken" wat wil zeggen dat de zaken die aan het gebeuren zijn een bepaalde richting uitgaan. Bv "Ik geef mij over aan de gang van zaken"
Robby