Waar komt de uitdrukking: "dat gaan we even kortsluiten" vandaan?

deze uitdrukking is positief: dat gaan we samen even regelen.
terwijl je bepaald niet zit te wachten op kortsluiting: dat houdt in dat er iets is doorgebrand/ de geest heeft gegeven, en dat kan je met geen mogelijkheid als positief zien.

11 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Die uitdrukking is inderdaad eem vam de raadselen van de taal.

Iedereen kent natuurlijk de bekende kortsluiting:
"een situatie waarbij elektrische stroom gaat vloeien via een onbedoelde weg. Dit gebeurt meestal door het ontstaan van een vrijwel weerstandloze verbinding tussen twee verschillende elektrische potentialen."

Wel, in een 'overlegsituatie' kan het soms wél handig zijn dat er een 'alternatieve route' wordt gekozen. Stel: persoon A heeft baas B en persoon C heeft baas D. A wil graag dat C iets regelt. Dan kan A dit voorleggen aan baas B, die vervolgens contact opneemt met baas D die vervolgens aan C vraagt om het te regelen. Een prachtige stroomkring volgens de hiërarchieke weg.
Een 'kortsluiting' (A stelt zijn vraag rechtstreeks aan C), de 'weg van de minste weerstand dus' werkt in dit geval sneller.

Zonder dat mensen het beseffen, lijkt de uitdrukking dus afgekeken te zijn van de 'elektriciteitstechniek'.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt logisch +
Rieneke1
11 jaar geleden
ja, zo kan je het ook bekijken, bedankt! +

Andere antwoorden (2)

Het komt er volgens mij op neer, dat als er bijvoorbeeld een meningsverschil(of ruzie) is, dat dit vaak gebaseerd is op incomplete feiten. (De een denkt dat dit gebeurd is, via via ofzo, de ander denkt dat het net iets anders gebeurd is) Dan zeg je we gaan dit even kortsluiten, of te wel we zetten even precies op een rij hoe het zit en hopelijk lossen we daarmee het misverstand uit de wereld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
De minduim komt niet van mij, maar je geeft geen antwoord op de vraag waar de uitdrukking vandaan komt. Wat het betekent is bekend.
Het klopt dat het niet klopt. Maar dit komt wel meer voor bij uitdrukkingen: als je erover doordenkt, kloppen ze eigenlijk nooit. "Op twee gedachten hinken" is er zo een: op twee benen kun je niet hinken, daar kun je juist comfortabel op lopen. Hinken doe je juist op één been.