Het is een weerspreuk en ontstaan vanwege de snelle omslagen in het weer wat bij deze maand hoort.

April doet wat hij wil is een oud Nederlands gezegde en heeft betrekking op het weer. In het algemeen kan er van veel maanden van te voren gezegd worden hoe het weer in die maand is, zo staan bijvoorbeeld de maanden september, oktober en november bekend om slecht weer met veel wind en regen, maar juni, juli en augustus staan juist bekend om warm weer. April doet wat hij wil houdt dus in dat het zowel 'slecht' als 'goed' weer kan zijn. Het weer van april kan je dus niet voor de maand is begonnen weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
+ voor de snelheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, dat is kenmerkend voor de maand april (en maart), de omslag is groot en gaat snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En 'Maart roert zijn staart'? Waar slaat dat eigenlijk op? Volgens mij is het ook voor een groot deel omdat het rijmt. 'Mei legt een ei' klopt trouwens ook niet: http://www.goeievraag.nl/vraag/leggen-mei-vogels-ei.8007
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mei legt ook geen ei... het was: In mei leggen alle vogeltjes een ei. Over maart: Maart roert zijn staart is een oud Nederlands gezegde en heeft betrekking op het weer. Terwijl de maanden januari en februari in het teken staan van de winter, staat de maand maart bekend om zijn vele stormen boven zee. Door het opwarmen van het klimaat lijken deze stormen minder te worden. Maart roert zijn staart houdt dus in: stormachtig weer met veel regen. Waarschijnlijk doelen ze op de staart van de winter?
Dat slaap op het weer in April. Soms is het prachtig met temperaturen ruim boven de 20 graden, maar soms vriest en sneeuwt het zelfs. April doet wat hij wil, April bepaalt zelf welk weer het wordt.