Puck is van oorsprong een jongensnaam. Waarom wordt deze dan toch meer voor meisjes gebruikt tegenwoordig?

Als ik ernaar kijk, vind ik het in de eerste instantie een jongensnaam. Maar doordat je hem vaker voor een meisje hoort, is hij "vervrouwelijkt".

Toegevoegd na 1 minuut:
En een oproep aan alle mannelijke Puck-en: hoe ervaar je het dat er meer meiden zijn met deze naam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik ermee bezig ben, kwam ik erachter. Er bestond heeeeeel lang geleden een voetballer die Puck van Heel heette. Jammer, want er zijn al zo weinig originele ouderwetse korte jongensnamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is hij een beetje blij met zijn naam, Phoebanne? Ik vind het een leuke stoere jongensnaam, maar blijkbaar zijn de meningen verdeeld. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, in boeken van Cissy van Marxveldt en dergelijke kom je al meisjes tegen die Puck heten, en de eerste Joop ter Heul is uit 1919 - dus die naam is echt allang in gebruik als meisjesnaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, Hippo, dat wist ik niet. Of was het vergeten, want ik heb de boeken van Joop ter Heul versleten vroeger. Dan trek ik mijn conclusie: het was en is een meisjes- en jongensnaam. Puck van Heel was een man, geboren in 1905. Het is alleen populairder voor meisjes. Dank voor de reacties en antwoorden allemaal!

Antwoorden (3)

Volgens mij is Puck nooit meer een jongensnaam dan een meisjesnaam geweest. In de link zie je dat het sowieso een vrij nieuwe naam is, vroeger kwam het echt nauwelijks voor.
Het is van oorsprong een naam voor een kabouterachtig wezen (zien onder kopje "verklaring" in de link. Dan is het meteen al niet echt meer een stoere jongensnaam. Niet dat een jongensnaam meteen stoer hoeft te zijn, maar het kan mensen wel tegenhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He.... Ik wou mijn zoon net Plop noemen. Maar Pim is ook een kabouternaam, en wel stoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de bron, Haivon. Zo zie je maar dat ieder mens iets weer anders ervaart/intepreteert.
Omdat Puck eigenlijk heel schattig klinkt. En iets wat schattig is of klinkt word eerder geassocieerd met een meisje als met een jongen. Voor een jongen kiezen de meesten vaak liever iets stoers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er maar aan. Ik vind Puck eigenlijk helemaal niet zo schattig klinken. Het klinkt schattig omdat het met kleine meisjes geassocieerd wordt.
Omdat Puck eigenlijk een voornaam voor meisjes is. In mindere mate wordt de naam ook aan jongens gegeven.

In het Engels is "puck" een vleiwoord, met de betekenis "kabouter, rakker". Ook het Nederlands kent een soortgelijke liefkozende benaming voor kleine kinderen: puk en ukkepuk (met de oorspronkelijke betekenis "schelm", "kleine boef").
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar. Puck is een jongens- en meisjesnaam. Verder werd de bron van Meertens instituut en de verwijzing naar een kabouterachtig wezen 3 uur geleden al gegeven.