Als iets verlept is, kraakt het erg meer.
Vandaar dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij heel veel dingen (o.a. koekjes) als deze vers zijn 'hoor' je ze kraken.
Na verloop van tijd hoor je het niet meer, omdat het slap wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt het dan dat je deze uitdrukking niet kan gebruiken bij bijvoorbeeld vis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij vis/vlees heb ik hem inderdaad nog nooit gehoord.
Ook bij groenten:
Kraakverse groenten: Klinkt voor geen meter.
Dat komt van sneeuw!

Vers gevallen sneeuw kraakt als je er overheen loopt. Als het al een dag ligt en hard/ijzig geworden is kraakt het niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het voorvoegsel "kraak" in kraakhelder, kraakvers etc

hier moet wellicht aan ’t kraken van pas gesteven japonnen en van schoenen en klompen over een pas met zand bestrooiden vloer gedacht worden.

...waar ook gedacht wordt aan het kraken van schoenen, klompen, over een pas geschrobden en met zand bestrooiden vloer.

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/kraak5