Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb de uitdrukking "dat is geen postzegel" van huis uit meegekregen. Bestaat deze uitdrukking wel?

Betekenis is dat het geen gezicht/porem is. Ik kan het op Google nergens terugvinden....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het komt mij wel bekend voor. Waarschijnlijk omdat het Amsterdams is, en ik in die stad ben opgegroeid. Vermoedelijk is de bron ervan dat op postzegels vroeger alleen het staatshoofd werd afgebeeld. Het hoofd stond altijd keurig op die zegel. Vandaar dat als iets geen porum is er in Amsterdams dialect wordt gezegd dat het geen postzegel is!
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken het ook! En kom uit regio Amsterdam. 'Postzegel' wordt ook algemener voor 'gezicht' of 'hoofd' gebruikt. Bijvoorbeeld 'Waarom 'heb je zo'n chagrijnige postzegel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik kom uit zuid-holland en ken het ook.
zowel porem als postzegel duidt op gezicht. porem is jiddish ( joods ) en postzegel is amsterdams.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kom uit het gebied tussen Adam en zuid-holland en ik ken het ook.
Bij ons (Leiden e.o.) ging je -als je op je gezicht ging- ook wel op je plaat, op je bakkes, op je kanis, op je giechel, op je kneiter, op je postzegel.
Maar streektaal is tegenwoordig vast niet meer zo streekgebonden, dus je zult inmiddels wel alles overal horen.
Het woord 'gezicht' wordt ook te onpas vervangen door één van deze bargoense varianten, als het gaat om 'gezicht' in de betekenis van aanblik.
En als een uitdrukking gebezigd wordt, ook al is-ie wat krom, dan bestaat-ie.
Ja dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding