Het komt van het woord gelden, wat voor betalen werd gebruikt:

geld

Het woord geld voor: wettig betaalmiddel hoort bij het werkwoord gelden, dat oorspronkelijk betekende: betalen en waarmee ook weer het woord gilde verwant is. De betekenisovergang is daar: betaling, betaling voor een feestmaal, het feestmaal zelf, de vereniging die feesten geeft, de broederschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld zn. 'betaalmiddel'

Onl. allum diobolgelde (datief) 'elk offer aan de duivel, iedere gift aan de heidense god'
Afleiding van de wortel van - Gelden in de betekenis 'kosten, betalen, vergoeden, vergelden'
De betekenis 'betaalmiddel' is secundair. Oorspronkelijk was het een soort betaalmiddel in natura of vergelding aan de gemeenschap. Het werd ook als naam voor een gemeenschappelijk offer gebruikt.