waar komt de uitdrukking saved by the bell vandaan?

ik hoorde vandaag op tv een mogelijkheid die mij onwaarschijnlijk lijkt.
wie weet het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoorde het ook! Dacht ook zou dat echt waar zijn?
Ter info: ze zeiden dat tijdens de pest ed veel mensen levend begraven werden. Dat konden ze zien aan de krassen aan de binnenkant van de doodskist. En toen bonden ze aan de pols van de overledene een touwtje die naar boven ging en daaraan een belletje. En de medewerker van de begraafplaats liep dan rond of ie belletjes hoorde. Dus saved by THE Bell. Dramverhaal of echt gebeurd? @baileyisme het was voorspelbaar maar schrok gigantisch toen die hand omhoog kwam. Haha en toen ging ik naar bed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha nee ik heb alles gezien ;-)

Het beste antwoord

En nu maar hopen dat je deze uitleg minder onwaarschijnlijk vindt ;-)

Iedere ronde van een bokswedstrijd wordt afgesloten met een bel. Als een bokser het zwaar te verduren heeft, en helemaal inelkaar gemept wordt, hoopt hij natuurlijk dat die bel zo snel mogelijk zal klinken. Mogelijk kan hij zich in de pauze nog wat herstellen, even op adem komen, en dan is er letterlijk sprake van "nieuwe ronde, nieuwe kansen".

Als het zo slecht gaat tijdens dat wedstrijdje, hoopt de bokser dat die bel zo snel mogelijk klinkt. En als 'ie dan eindelijk klinkt, en hij kan net nog overeind komen, dan is hij "saved by the bell". Had het nog langer geduurd, dan was 'ie knock-out geweest, en had ook de bel hem niet meer kunnen redden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel mooi geformuleerd.
Gaat ook op voor diverse andere vechtsporten.
+

Andere antwoorden (3)

Naar mijn kennis betekent dat het einde van een schooldag. Saved by the bell: Gered door de bel. Als de bel gaat dan zijn de scholieren verlost (gered) van school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het kan ook zijn dat er een pijnlijke stilte is en de telefoon gaat en je zegt saved by the bell.
In de volksmond betekent het 'net op tijd "gered" worden door iets of iemand als je in een benarde positie zit'.
Bijvoorbeeld...je zit een moeilijk gesprek met iemand te voeren en je telefoon gaat over of iemand anders eist je aandacht. Dan kom je uit je vervelende positie. Ergo Saved by the bel.
Het is in dit geval niet letterlijk bedoeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bel = bell ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger toen men nog met de pest en andere enge ziektes te maken had, werden mensen levend begraven om zo snel mogelijk besmetting tegen te gaan. Vaak ook werden mensen begraven waarvan men dacht dat deze dood was, en achteraf gewoon nog leefde.
Wanneer deze mensen begraven waren zetten ze er een stokje met een belletje er aan naast het graf.
Ook moest er dan een knechtje op de begraafplaats blijven.
Als dan de begraven persoon toch niet dood bleek te zijn, kon deze zich deels uitgraven en aan de bel trekken, zodat ze toch nog gered konden worden.
Vandaar: Saved By The Bell.

Suc6 verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar is je bron dan?
Dit was idd gisteren op tv, zie reacties.
Maar is het echt waar of heb je het toevallig ook gehoord bij CSI?