Wat is de oorsprong van de uitdrukking "een rare snijboon", en wat is een "kwiebus"dat in hetzelfde verband gezegd wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (3)

In de uitdrukking " rare snijboon" is boon waarschijnlijk een verbastering van het 18e eeuwse woord " bontje" dat wees betekende. Rond die tijd sprak men bv al van een " heilig bontje" Bontje is in de loop der tijd boontje geworden...

Van boon naar snijboon is de sprong niet zo groot..

Kwiebus komt van kwibias dat kluchtspel betekende.

Via toegevoegde link zijn nog meer uitdrukkingen te herleiden/ verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snijboon komt uit een langere traditie om kenmerkende etenswaren te koppelen aan een persoon.
Kwibus komt van het Latijnse quibus, de ablativus meervoud van het pronomen 'qui', hetgeen 'wie' betekent (bron 2 bevestigt mijn vermoeden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een rare snijboon is een snijboon van een afwijkend model. Deze snijboon paste niet echt goed in de snijbonenmolen (zie afbeelding) en was dus lastig bij het malen.
Een rare snijboon is dus iemand die wat 'afwijkend' is.

Een kwibus is overgenomen uit het latijn. Het komt van het Latijnse quibus, 6e naamval van quis (welke) en dan schertsend losgemaakt uit een Latijns zinsverband iin Kerklatijn of studententaal.
Denkbaar is een ontlening in de situatie waarbij de celebrant in de prefatie .... cum quibus... uitspreekt, waarop diaken en subdiaken zich bij hem voegen, zodat grappenmakers daar ... kom kwibus... van gemaakt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pluz