Weet iemand een goed etymologisch woordenboek op internet waarvoor niet betaald hoeft te worden?

Zulk soort informatie moet toch wel ergens gratis voor handen zijn lijkt me?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Omdat dan wel veel gratis is, maar niet alles. Voor niks gaat uiteindelijk de zon op. Het enige echt grote goede etymologisch woordenboek op Internet is dat uit de bron, en het is feitelijk een boek waarop je een licentie / abonnement moet nemen. Overigens vind ik het met 40 euro per jaar wel veel te duur ; dat zou voor eenmalige 'aanschaf' moeten zijn, net zoals met een normaal boek. Met dit verschil dat het wel voortdurend bijgewerkt wordt, en betrouwbare informatie zal bevatten.

Voor de leek is er wel wat te vinden op het gebied van etymologie, maar het is erg summier, lastig zoeken en niet altijd 100 procent betrouwbaar.

Het plaatsen van een woordenboek, en zeker van deze omvang (de papieren versie kost al meer dan 70 euro en veroudert snel) is gewoon ongelofelijk veel werk en ook om bij te houden. Zolang er niemand is die de tijd neemt om het over te tikken (en dat mag ook vast niet, dus is het vermoedelijk zonde van je werk), komt het niet gratis online. Eén van de redenen daarvoor is wellicht ook het relatief kleine taalgebied dat dit woordenboek beslaat. En dit is dus nog geen common knowledge, en zal het voorlopig dus ook niet worden.

Soms kun je wel de etymologische betekenis van een woord op de één of andere site vinden, maar echt een goed overzicht om in te grasduinen, is er helaas nog niet.

De tweede link gebruik ik nog wel eens, maar het is vaak teleurstellend summier moet ik zeggen. Maar wel gratis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is niet echt een etymologisch woordenboek, maar Het Woordenboek der Nederlandsche Taal is gratis op Internet raadpleegbaar. Hierin wordt ook veel vermeld over de geschiedenis van woorden. Als voorbeeld b.v. het woord 'aardappel': http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M001124.re.1&lemmodern=aardappelakker

(TP)