Als je het Spaans benauwd krijgt krijg je het erg benauwd of wordt je erg angstig.
Ik denk dat de uitdrukking komt van een Spaans martelwerktuig de garotte ook wel wurgpaal genoemd. Het slachtoffer werd met zijn rug aan een paal gebonden en aan de achterkant werd een band die om de keel zat telkens wat strakker aangedraaid tot het slachtoffer bekende of de dood vond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat het inderdaad erom gaat dat je zenuwachtig word of het echt Spaans benauwd krijgt. Heel erg benauwd dus omdat het in Spanje warmer is dan hier, en misschien nog benauwder kan zijn?

Toegevoegd na 32 seconden:
En dat het Spaans er voor staat dat je het echt heel erg benauwd kreeg ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hadden het in die 80-jarige oorlog niet zo begrepen op Spanje, noch op wat of wie daar vandaan kwam. Uit die haat en afkeer werden in die 16de en 17de eeuw uitdrukkingen geboren als Spaanse pokken (syfilis) en het Spaans benauwd hebben.
Die laatste is een vaste uitdrukking geworden, die 'zeer ongerust/bang' betekent.
Amadea