Waarom heten vlinders in het engels vertaald 'botervlieg' wat hebben ze met boter te maken?

Of heette het al butterfly voordat er boter was en is boter naar een butterfly vernoemd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (3)

Leuke ontdekking: de oorsprong van het Engelse woord butterfly is een Nederlands woord. Namelijk botervlieg. Aan het element boter is men vermoedelijk gekomen doordat de uitwerpselen van vlinders op boter lijken.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd een leuke ontdekking. Nooit geweten, ik dacht altijd dat butterfly sloeg op het glimmende laagje van de vleugeltjes, alsof die met boter ingesmeerd waren.
Misschien vergezocht, maar op wiki vind ik: "In het Groningse dialect worden vlinders wel roomzoeper of roomslikker genoemd, wat roomdrinker betekent. De namen verwijzen naar het volksgeloof dat vlinders betoverde heksen waren die van de room kwamen snoepen. Ook het Duitse schmetterling heeft deze oorsprong; schmetten is een zuivelproduct."
Als men dezelfde redenering in het Engels heeft doorgetrokken zou dit een verklaring kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het volksgeloof heeft de vlinder alles te maken met melk, room en boter. want de vlinder is gek op melk, room en boter.
Zo wordt de nachtvlinder 'het rode weeskind' in de provincie Groningen 'boterheks' genoemd. In Duitsland heet de vlinder o.a. Buttervogel en Butterfliege. En ook: Schmetterling (Schmetter = room) en soms Milchdieb en Molkendieb.
In Engeland: butterfly.
Bron: Folklore en volkswijsheden in Nederland en Vlaanderen door K. ter Laan. Derde druk 2005. Uitg. Het Spectrum. (De eerste druk verscheen in 1949.)