waar komt de uitdrukking flut met peren vandaan ?

ik heb al effe gegoogled maar niet echt duidelijk genoeg dus hopelijk worden de antwoorden niet te ranzig ;) maar vroeg me dit toch af .
een neerlandicus in de zaal ?

12 jaar geleden
25.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet kut met peren? Gepopulariseerd door mama is boos of schatjes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker een "flut met peren" 49 hits "kut met peren" 149.00 hits. Misschien dat dat helpt in je zoektocht flut met peren is waarschijnlijk een verzachting van het origineel.

Het beste antwoord

ik denk idd dat je kut met peren bedoelt...

.. met peren
In het Bargoens woordenboek staat:
Kut met dirk, ook kut met peren, aanduiding van een waardeloos geachte zaak of toestand
Vergelijk als: knudde (ook wel kut) met een rietje. Dirk is wellicht de verbastering van drek, via de dialectische uitspraak dèrèk.
Van Dirk naar peren via dirkjesperen? ( dirkjesperen zijn kleine zomerperen die in augusuts rijp zijn)

Uit Van Sterkenburg ‘Vloeken’(uitg. Sdu, Den Haag/ Antwerpen 1997; ISBN 9075566174). Dit boek bevat een geschiedenis van het vloeken en een studie van het vloeken als maatschappelijk verschijnsel, als inleiding op een groot lexicon van vloeken (bladzijde 155-424). Hier kan men zien dat jemigdepemig, door velen beschouwd als een uitvinding van Kees van Kooten, al voorkwam bij Vondel en Bredero. Maar ook dat er eigenlijk nog geen verklaring is voor de peren in kut met peren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
vrij volledig

Andere antwoorden (1)

U zoekt waarschijnlijk "K*t met peren" waarvan de oorsprong zover als 1984 terug gevonden kan worden in de toen populaire film Schatjes met Peter Faber.

Kijk op 0:39-0:40

Toegevoegd na 2 minuten:
Flut met peren zal net zoiets zijn als mens die potverdomme zeggen of chips en daarmee aan iets anders referen.