Schaakmat komt van het Perzische Sjah Maata. Sjah betekend koning en maata betekend versteld staan. Vrij vertaald betekend het dan "de koning is hulpeloos".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het Middelhoogduits en het Middelnederlands hebben de combinatie schach unde matt en scaec ende mat aan het Oudfranse eschec et mat ontleend. Daarna heeft het Nederlands schaakmat vermoedelijk ontleend aan het in het Duits ook voorkomende schachmatt ‘schaakmat’ [1702; Grimm], eerder al schach mat ‘id.’ [14e eeuw; Suolahti], dat of ontleend is aan het in het Frans zeldzame eschec mat ‘id.’ [begin 13e eeuw; Rey] of aan middeleeuws Latijn scaccum mattum ‘id.’ [1282-87; Niermeyer], die beide teruggaan op de Arabische uitdrukking (aš-)šah māt ‘(de) koning is dood’, waarin het eerste woord ontleend is aan het Perzisch, en het tweede zeer waarschijnljk ook. Het Perzische māt betekende ‘radeloos, zonder uitweg’. Schaakmat is dan: de koning heeft geen uitweg meer. In het Arabisch is dit māt geherinterpreteerd als het woord voor ‘dood’
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen leuk antwoord om te lezen, en meer een lang copy paste. Wel bedankt!
De term schaakmat is een vernederlandsing van het Perzische shāh māta, hetgeen betekent: de koning zit in een hinderlaag of de koning is verslagen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord Schaakmat komt uit Perzië,en Schaakmat is het uiteindelijke doel van de schaakpartij.