Ik denk dat dit is afgeleid van: 'Eén bok schuiten'...

Dat je dus een fout hebt begaan...

Verreweg de meeste uitdrukkingen, gezegdes en spreekwoorden zijn afkomstig uit het Latijns en naar goed Nederlands vertaald sinds 1500...

Toegevoegd na 1 minuut:
schuiten moet schieten zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

bok voor je. later werd een bok scot voor je. nu zeggen ze je bent gedist.
ik denk koppig als een bok.
en hoofd tot hoofd met zo een beest is nogal een blokkade.
dus bok voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk: Dan ben je mooi voor joker gezet/in de maling genomen.
Zou ook kunnen zijn: Je hebt iets verkeerd gedaan, en krijgt hierdoor een slechte naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
andere:

dan ben je mooi in de aap gelogeerd,
en dan ben je het haasje....
of je bent de ... (vul zelf maar in)

dat je in de maling genomen bent, of dat je een probleem hebt of zoiets dergelijks.