Waar komt de uitdrukking "pak 'm beet" vandaan?

Bijvoorbeeld: "De cursus duurt tot pak 'm beet 5 uur" (tot ongeveer 5 uur)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! Heel raar eigenlijk.... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag, waar het vandaan komt weet ik niet maar hij past goed in de lijst tussenwerpselen en uitroepen in onderstaande link. Grappig om te lezen:
http://www.nrc.nl/rubrieken/woordhoek/article1648878.ece/Och,_ach,_de_laatste_stiefkinderen

Antwoorden (5)

Het is volgens mij een verleuking van 'pakweg'.
Maar ik kan nergens vinden, waar 'pakweg' vandaan komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij benadering.Pak hem maar beet over vijf uur,dan pak je de uitspraak daarna nog eens vast en denk je er dan nog eens over na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uitdrukking is in de Van Dale opgenomen:
pak 'm beet, woordgroep waarmee men suggereert een toevallig voorbeeld te geven, een ruwe schatting te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pakweg staat wel in de Dikke van Dale, maar pak 'm beet niet.
Het schijnt,dat Adam dat ooit eens tegen Eva heeft gezegd en sindsdien is het nooit meer uit ons spraakgebruik verdwenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het komt van 'doe een greep' (b.v. in een bak met knikkers, je krijgt dan een 'ongeveer' hoeveelheid, een handvol).

doe een greep > pakweg > pak 'm beet