Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt de uitdrukking: "zo pak je een klets", vandaan?

Toegevoegd na 45 minuten:
Het betekent een griep of verkoudheid oplopen...
Mijn moeder zei altijd als we zonder jas naar buiten wilde: dan pak je misschien een klets...dus wat het betekent weet ik maar waar komt het vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me dialect, ik ken het niet.
Amadea
13 jaar geleden
Inderdaad, daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Is het misschien een Vlaamse uitdrukking?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ook ik zou werkelijk niet weten wat er bedoeld werd, als ik dit zou horen. Deze uitdrukking is mij totaal onbekend.
Amadea
13 jaar geleden
Gaat het om solliciteren naar een draai om de oren, om het houden van roddelpraatjes, een bepaald soort koekje pakken, of een flinke schep eten op je bord flatsen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het Brabants is. Ikzelf kende het ook niet, maar ik heb het wel eens Brabanders horen zeggen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bedankt voor de toelichting, nu pas is het mogelijk er een antwoord op te vinden: In het dialect van Horst zeggen ze "heej haet de klets te pakke" (=hij is erg verkouden). Het is bekend in Limburg en Brabant. Het stamt van het werkwoord kletsen, wat 'slaan' betekent. Men dacht vroeger dat je door een duiveltje werd geslagen.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding