Waar komt de uitdrukking : "Het is weer pet" vandaan?

en wat is die pet daarin?

Toegevoegd na 9 uur:
Vroeger gebruikte mijn vader die uitdrukking regelmatig om aan te geven dat iets niks/waardeloos was.
Ik heb echter nooit de precieze oorsprong kunnen ontdekken, en aan mijn vader kan ik het niet meer vragen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.3K

Het beste antwoord

De pet was halverwege de 20e eeuw vooral een hoofddeksel voor arbeiders en boeren. Een algemene uitdrukking voor zo'n eenvoudige harde werker rond 1950 werd "Jan met de pet". Zo komt het dat 't hoofddeksel daarna een tweede betekenis ging krijgen, namelijk die van 'waardeloos'. En kwam in 1961 in de Van Dale te staan dat "dat is pet, zo is het pet“de betekenis heeft van 'zo lijkt het nergens naar'.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah... voortaan zal ik proberen nòg dieper te googelen...

Andere antwoorden (1)

Erg slecht, waardeloos.

Het weer was vandaag pet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet de betekenis... maar waar komt het vandaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vroeg toch anders echt:
en wat is die pet daarin?
Dat heb ik beantwoord. Maar de hoofdvraag staat nog open, dat is waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien komt het van het is huilen met de pet op. Wat hetzelfde betekent namelijk slecht, waardeloos. En dat dat door sommige mensen gereduceerd werd tot pet. Maar dat is natuurlijk nattevingerwerk. Waar huilen met de pet op vandaan komt is ook niet geheel duidelijk. http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/huilen-met-de-pet-op